Vyzkoušejte Mioweb na 14 dní za 1 Kč! Objevte všechny výhody a funkce, které vám nabízí. Začněte tady.
Vaše publikum je neúprosné. Na to, abyste ho zaujali, vám vždy dává jen pár vteřin. O tom, jestli se vám tento „tvrdý boj o pozornost“ povede vyhrát, rozhoduje v první řadě nástroj, který použijete. Mezi ty nejoriginálnější a nejúčinnější patří infografiky.
Předávají informace v atraktivním provedení, co mezi hromadami běžných textových sdělení zaručeně vynikne. Přitom ale dokážou odolat bannerové slepotě u ostřílených uživatelů internetu.
Když je infografika dobře vymyšlená a zpracovaná, tedy hezká a s užitečným či zábavným obsahem, tak „chytne a nepustí“. Poradíme vám, jak takové vizuály vytvářet a vytěžit z nich maximum.
Infografika je moderní grafický formát, který nápaditě kombinuje text a design. Připomíná leták, ale prvoplánově není reklamou. Většinou vysvětluje či přibližuje nějaké konkrétní téma nebo prezentuje data. Může nahrazovat klasický článek nebo jiný podobný obsah. Vždy je ale stručnější a zaměřuje se na uvedení toho nejdůležitějšího, aby přečtení nezabralo moc času.
Informuje jasně, bez „zbytečné omáčky“ a přehledně – a to všechno v „líbivém obalu“ s barvami, nápisy, ikonkami, obrázky a dalšími podobnými prvky.
Do infografiky přetavíte při troše kreativity téměř jakékoli sdělení. Mezi nejosvědčenější typy obsahu se řadí:
Infografika přináší řadu benefitů, které významně podpoří váš projekt a podnikání. V čem spočívá její největší síla?
Zaujaly vás uvedené benefity? Pak musíte vědět, že platí při splnění dvou podmínek: 1) infografika je kvalitní a 2) nenecháte ji po publikaci „zapadat prachem“. Proto se držte následujících doporučení, které vám pomohou zvládnout všechny fáze od návrhu až po propagaci.
Než spustíte grafický program, věnujte se přípravě konceptu. Pak vám tvorba půjde pěkně od ruky, výsledná infografika bude mít „hlavu a patu“ a nebude v ní nic chybět. Proto nejprve stanovte téma a dejte dohromady nástřel textů vč. zamýšlených nadpisů/podnadpisů, vysvětlivek, čísel apod.
Když víte „o čem“, zabývejte se „jak“. Inspirujte se úspěšnými designy a udělejte si návrh rozložení. Nebo se podívejte na předpřipravené šablony v nástroji, který se chystáte použít. Nikdy nezapomeňte na poutavý titulek v horní části.
Pokud vůbec nemáte tušení, jak infografiku správně uchopit, následujte jednoduché schéma – 1 blok informací = 1 grafický prvek + 1 porce textu. Jednotlivé bloky formátujte stejně, avšak odlište je od sebe třeba jiným barevným laděním. Nebo je ohraničte, vkládejte mezi ně čáry jako linie předělů. Uspořádání musí zajistit přehlednost a plynulé čtení bez tápání.
Dejte si pozor, abyste to s textem nepřehnali. K podrobnějšímu rozvedení problematiky máte prostor jinde. Na infografiku patří krátké věty a mini odstavce, všeříkající hesla či výstižné popisky. Vyvarujte se abstraktních nebo příliš odborných pojmů. Samozřejmě se soustřeďte i na pravopisnou bezchybnost.
Když si budete prohlížet infografiky, všimnete si, že převažují ty na výšku. Důvod? Ryze praktický – rolovat zleva doprava je nepohodlné. A například na menších displejích dokonce až „nervydrásající“. Co se týče konkrétních rozměrů, u šířky maximálně nastavte 640 bodů. Cokoliv nad už bude snižovat komfort při prohlížení.
Zkuste se také vyhnout formátu .jpeg. Vhodnější je .png nebo .pdf pro potřebné zachování obrazových dat při ukládání a dalším zpracování (včetně eventuálního tisku).
Zapomeňte na omalovánky, zvolte nanejvýš 3, 4 barvy. V ideálním případě následujte vizuální styl, co už používáte, aby infografika na první pohled patřila k vám (vaší firmě).
U fontu buďte ještě střídmější. Stačí 1, 2 druhy, u kterých si budete „hrát“ s velikostí, roztečí či kurzívou a kapitálkami.
A podobně přistupujte i k ikonám a dalším elementům. Když se například rozhodnete pro kreslený vzhled, zůstaňte u něj. Nekombinujte. Buďte také nekompromisní v otázce technické kvality. „Ruce pryč“ od neostrých a rozkostičkovaných obrázků či fotek. Chcete přece zapůsobit profesionálně vypadající infografikou.
Infografiku poskládáte v jakémkoli grafickém programu. Jenže pokud nejste grafik, nejspíš to nezvládnete. A když ano, nebude výsledek takový, jaký by měl a mohl být. Naštěstí existují specializované nástroje, ve kterých si poradíte „na jedničku“ i jako laik nebo začátečník.
Celý postup zjednodušují, protože obvykle nabízejí atraktivní šablony. Vy pak do nich vyplníte svůj obsah a budete mít hotovo. Nebo umožňují naklikání vlastního designu z dostupných prvků.
Tento populární online grafický editor snad ani nemusíme představovat. Vše zásadní jsme už uvedli v článku Grafika snadno a profesionálně v Canvě. Do návrhu infografiky se dostanete ze sekce „Blogování a e-knihy“. Pak už jen vyberete z desítek rozvržení to „nej“ právě pro váš záměr. Snadno změníte text, pozadí, barvy i třeba velikost písma. Ovládání je velmi intuitivní.
Dalším pomocníkem je Easelly. Také zahrnuje spoustu kompletně připravených šablon. Jsou rozdělené do kategorií (marketing, jídlo, sociální média, věda, byznys a další), abyste co nejdříve objevili takovou, co vám bude vyhovovat.
I ve verzi zdarma lze vytvořit pěknou infografiku. Jen se budete muset spokojit s nižší kvalitou při stažení. Pro šíření na sociálních sítích je ale dostatečná (.jpeg, 596×852 px).
Jestli plánujete prezentovat čísla, reporty, jednoduchá schémata, diagramy a grafy, vyzkoušejte Infogram. Dovoluje rychlé vytvoření infografiky v minimalistickém „duchu“. Vkládání, přesouvání či mazání opět probíhá kliknutím nebo tažením myší. Neplacená verze nedovoluje stažení, pouze sdílení přes odkaz.
Příjemnou práci zajišťuje také Piktochart. Bezplatná varianta poskytuje zajímavé množství šablon a prvků, tak v ní vytvoříte vydařenou infografiku doslova na pár kliknutí. Jisté omezení očekávejte u nahrávání vlastních grafických souborů – musíte se spokojit jen s prostorem pro maximálně 40 MB.
Jak už jsme naznačili – marketingový potenciál infografiky rozhodně nenaplníte, když ji jen „v tichosti“ uveřejníte na svém webu nebo blogu (mimochodem, nezapomeňte při tom na nejdůležitější pravidlo). Proto ji neúnavně šiřte do internetového světa. Pak vám poslouží jako magnet na nové návštěvníky, zákazníky či fanoušky.
Způsobů propagace se nabízí několik: