Vyzkoušejte Mioweb na 14 dní za 1 Kč! Objevte všechny výhody a funkce, které vám nabízí. Začněte tady.

Využívejte obrovský marketingový potenciál infografik: 7 TOP rad pro tvorbu a propagaci

Vaše publikum je neúprosné. Na to, abyste ho zaujali, vám vždy dává jen pár vteřin. O tom, jestli se vám tento „tvrdý boj o pozornost“ povede vyhrát, rozhoduje v první řadě nástroj, který použijete. Mezi ty nejoriginálnější a nejúčinnější patří infografiky.

Předávají informace v atraktivním provedení, co mezi hromadami běžných textových sdělení zaručeně vynikne. Přitom ale dokážou odolat bannerové slepotě u ostřílených uživatelů internetu.

Když je infografika dobře vymyšlená a zpracovaná, tedy hezká a s užitečným či zábavným obsahem, tak „chytne a nepustí“. Poradíme vám, jak takové vizuály vytvářet a vytěžit z nich maximum.

Co je infografika a na co se nejlépe hodí

Infografika je moderní grafický formát, který nápaditě kombinuje text a design. Připomíná leták, ale prvoplánově není reklamou. Většinou vysvětluje či přibližuje nějaké konkrétní téma nebo prezentuje data. Může nahrazovat klasický článek nebo jiný podobný obsah. Vždy je ale stručnější a zaměřuje se na uvedení toho nejdůležitějšího, aby přečtení nezabralo moc času.

Informuje jasně, bez „zbytečné omáčky“ a přehledně – a to všechno v „líbivém obalu“ s barvami, nápisy, ikonkami, obrázky a dalšími podobnými prvky.

Do infografiky přetavíte při troše kreativity téměř jakékoli sdělení. Mezi nejosvědčenější typy obsahu se řadí:

  • návody a postupy („Krok za krokem: jak vyměnit pneu“),
  • tipy, rady a způsoby („5 způsobů, jak ušetřit v domácnosti“),
  • statistiky („Kolik objednávek jsme expedovali minulý rok“),
  • shrnutí faktů („Marketingové trendy roku 2018“),
  • časové osy a harmonogramy („Jak jsme začínali a rostli“),
  • srovnání („Výhody a nevýhody low-cost cestování“).

Proč ji používat aneb největší výhody

Infografika přináší řadu benefitů, které významně podpoří váš projekt a podnikání. V čem spočívá její největší síla?

  • Jako zatím neokoukaný formát poutá pozornost a příjemce si ho lehce zapamatuje.
  • Spolehlivě objasní i složité (nebo nudné) téma.
  • Lidé se infografikou „prokoušou“ mnohem snadněji a rychleji než obyčejným textem – takže vše lépe vstřebají a pochopí.
  • Má vysoký předpoklad pro virální šíření – a tak s minimálními náklady a bez pobídek ke sdílení posílíte povědomí o své značce a přivedete si nové návštěvníky/zákazníky.
  • Může nenápadně, ale efektivně plnit stanovené marketingové cíle – zvyšovat návštěvnost webu, podporovat vaši důvěryhodnost a pozici experta v oboru, přesvědčovat k prodeji služeb/zboží atd.

Tipy pro tvorbu s úspěšným výsledkem

Zaujaly vás uvedené benefity? Pak musíte vědět, že platí při splnění dvou podmínek: 1) infografika je kvalitní a 2) nenecháte ji po publikaci „zapadat prachem“. Proto se držte následujících doporučení, které vám pomohou zvládnout všechny fáze od návrhu až po propagaci.

1. Důkladná příprava je základ

Než spustíte grafický program, věnujte se přípravě konceptu. Pak vám tvorba půjde pěkně od ruky, výsledná infografika bude mít „hlavu a patu“ a nebude v ní nic chybět. Proto nejprve stanovte téma a dejte dohromady nástřel textů vč. zamýšlených nadpisů/podnadpisů, vysvětlivek, čísel apod.

2. Žádný chaos ve struktuře

Když víte „o čem“, zabývejte se „jak“. Inspirujte se úspěšnými designy a udělejte si návrh rozložení. Nebo se podívejte na předpřipravené šablony v nástroji, který se chystáte použít. Nikdy nezapomeňte na poutavý titulek v horní části.

Pokud vůbec nemáte tušení, jak infografiku správně uchopit, následujte jednoduché schéma – 1 blok informací = 1 grafický prvek + 1 porce textu. Jednotlivé bloky formátujte stejně, avšak odlište je od sebe třeba jiným barevným laděním. Nebo je ohraničte, vkládejte mezi ně čáry jako linie předělů. Uspořádání musí zajistit přehlednost a plynulé čtení bez tápání.

3. Vyladěný text

Dejte si pozor, abyste to s textem nepřehnali. K podrobnějšímu rozvedení problematiky máte prostor jinde. Na infografiku patří krátké věty a mini odstavce, všeříkající hesla či výstižné popisky. Vyvarujte se abstraktních nebo příliš odborných pojmů. Samozřejmě se soustřeďte i na pravopisnou bezchybnost.

4. Na výšku vs. na šířku

Když si budete prohlížet infografiky, všimnete si, že převažují ty na výšku. Důvod? Ryze praktický – rolovat zleva doprava je nepohodlné. A například na menších displejích dokonce až „nervydrásající“. Co se týče konkrétních rozměrů, u šířky maximálně nastavte 640 bodů. Cokoliv nad už bude snižovat komfort při prohlížení.

Zkuste se také vyhnout formátu .jpeg. Vhodnější je .png nebo .pdf pro potřebné zachování obrazových dat při ukládání a dalším zpracování (včetně eventuálního tisku).

5. Méně znamená více: u barev, písem i grafiky

Zapomeňte na omalovánky, zvolte nanejvýš 3, 4 barvy. V ideálním případě následujte vizuální styl, co už používáte, aby infografika na první pohled patřila k vám (vaší firmě).

U fontu buďte ještě střídmější. Stačí 1, 2 druhy, u kterých si budete „hrát“ s velikostí, roztečí či kurzívou a kapitálkami.

A podobně přistupujte i k ikonám a dalším elementům. Když se například rozhodnete pro kreslený vzhled, zůstaňte u něj. Nekombinujte. Buďte také nekompromisní v otázce technické kvality. „Ruce pryč“ od neostrých a rozkostičkovaných obrázků či fotek. Chcete přece zapůsobit profesionálně vypadající infografikou.

6. Přehled vybraných programů zdarma

Infografiku poskládáte v jakémkoli grafickém programu. Jenže pokud nejste grafik, nejspíš to nezvládnete. A když ano, nebude výsledek takový, jaký by měl a mohl být. Naštěstí existují specializované nástroje, ve kterých si poradíte „na jedničku“ i jako laik nebo začátečník.

Celý postup zjednodušují, protože obvykle nabízejí atraktivní šablony. Vy pak do nich vyplníte svůj obsah a budete mít hotovo. Nebo umožňují naklikání vlastního designu z dostupných prvků.

Canva

Tento populární online grafický editor snad ani nemusíme představovat. Vše zásadní jsme už uvedli v článku  Grafika snadno a profesionálně v Canvě. Do návrhu infografiky se dostanete ze sekce „Blogování a e-knihy“. Pak už jen vyberete z desítek rozvržení to „nej“ právě pro váš záměr. Snadno změníte text, pozadí, barvy i třeba velikost písma. Ovládání je velmi intuitivní.

Ukázka editoru Canva

Ukázka editoru Canva

Easelly

Dalším pomocníkem je Easelly. Také zahrnuje spoustu kompletně připravených šablon. Jsou rozdělené do kategorií (marketing, jídlo, sociální média, věda, byznys a další), abyste co nejdříve objevili takovou, co vám bude vyhovovat.

I ve verzi zdarma lze vytvořit pěknou infografiku. Jen se budete muset spokojit s nižší kvalitou při stažení. Pro šíření na sociálních sítích je ale dostatečná (.jpeg, 596×852 px).

Ukázka editoru Easelly

Ukázka editoru Easelly

Infogram

Jestli plánujete prezentovat čísla, reporty, jednoduchá schémata, diagramy a grafy, vyzkoušejte Infogram. Dovoluje rychlé vytvoření infografiky v minimalistickém „duchu“. Vkládání, přesouvání či mazání opět probíhá kliknutím nebo tažením myší. Neplacená verze nedovoluje stažení, pouze sdílení přes odkaz.  

Ukázka editoru Infogram

Ukázka editoru Infogram

Piktochart

Příjemnou práci zajišťuje také Piktochart. Bezplatná varianta poskytuje zajímavé množství šablon a prvků, tak v ní vytvoříte vydařenou infografiku doslova na pár kliknutí. Jisté omezení očekávejte u nahrávání vlastních grafických souborů – musíte se spokojit jen s prostorem pro maximálně 40 MB.

Ukázka editoru Piktochart

Ukázka editoru Piktochart

7. Propagujte

Jak už jsme naznačili – marketingový potenciál infografiky rozhodně nenaplníte, když ji jen „v tichosti“ uveřejníte na svém webu nebo blogu (mimochodem, nezapomeňte při tom na nejdůležitější pravidlo). Proto ji neúnavně šiřte do internetového světa. Pak vám poslouží jako magnet na nové návštěvníky, zákazníky či fanoušky.

Způsobů propagace se nabízí několik:

  • Sdílení na Facebooku (a dalších sociálních sítích: Instagram, Pinterest) – pro větší dosah využijte i placenou propagaci se zacílením na uživatele, které s největší pravděpodobností vaše infografika opravdu zaujme.
  • Náplň newsletteru – pochlubte se svým odběratelům, jaký zajímavý obsah jste pro ně připravili.
  • Zveřejnění na Slideshare.net – obsáhlejší infografiku rozdělte na více částí („slajdů“) a voilà máte prezentaci, kterou zasáhnete další publikum.
  • Publikace na tematicky shodných portálech/diskuzních fórech – domluvte spolupráci, případně investujte do zakoupení reklamního prostoru, vyplatí se to.
  • Video na Youtube.com – prezentaci pro Slideshare lehce přetvoříte na video. To pak vložte na Youtube a opatřete vhodným názvem podle toho, pod jakými frázemi uživatelé danou problematiku hledají.
Katka pečuje o celý projekt MioWebu a jeho tým. Miluje spolupráci a brainstorming. A taky počítače a techniku jako takovou. Návody otevírá až v nouzi nejvyšší.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů.