Co je výměna odkazů
Výměna odkazů (link exchange) je jednou ze strategií budování zpětných odkazů pro webové stránky, tedy takzvaného linkbuildingu. Provádí se z důvodu zvyšování počtu zpětných odkazů, které patří k významným off-page faktorům, podle kterých vyhledávače hodnotí kvalitu webové stránky.
Dobře zvolenou strategií výměny odkazů je tedy možno pozitivně ovlivnit page ranking a v konečném důsledku také zlepšit pozici webu ve výsledcích vyhledávačů.
Jak výměna odkazů funguje v praxi
Pro mnoho webů je výhodné mít co nejvíce relevantních odkazů z jiných, aktivně navštěvovaných webových stránek, které jsou tematicky spřízněné nebo cílí na podobnou zájmovou skupinu návštěvníků. U takových stránek se pak jedná o oboustranně výhodnou spolupráci, kdy majitel webu A nabídne umístění odkazu na svou stránku majiteli webu B, a to právě výměnou za umístění odkazu na web B na webu A. Některé webové stránky takovou službu přímo nabízejí ve specializované sekci stránek, zde jde již především o weby etablované ve svém oboru. U jiných webů se výměnou odkazů může zabývat specializovaný pracovník, tzv. linkbuilder, který má na starosti právě budování zpětných odkazů.
Typy výměny odkazů
Z formálního hlediska lze členit výměnu odkazů na několik podkategorií:
Dvoucestná výměna (2way)
Jde vlastně o nejjednodušší typ výměny, kterou jsme popsali v příkladu výše. První web odkazuje na druhý a druhý zase odkazuje na první. Takovou výměnu dokáže algoritmus vyhledávače jednoduše rozpoznat a identifikovat.
Třícestná výměna (3way)
Kompozice je doplněna o třetí člen – první stránka odkazuje na druhou a ta odkazuje na třetí. Z hlediska algoritmu vyhledávače je výměna tohoto typu hůře rozpoznatelná.
Čtyřcestná výměna (4way)
Tento typ výměny se z algoritmického hlediska prakticky nedá rozpoznat. První web odkazuje na druhý, druhý na třetí a třetí na čtvrtý.
Výhody a nevýhody výměny odkazů
Pro mnoho webů, nejen začínajících, představuje výměna odkazů snadný a lákavý způsob, jak svůj obsah dostat do povědomí internetové komunity a potenciálních návštěvníků. Výhodou může být také pozitivní dopad ve formě zvyšování počtu relevantních odkazů na SEO.
Důležité je ale v tomto případě právě slovo „relevantní“. Dnes již například nemá žádný smysl dávat odkazy na svůj web například na takzvané linkové farmy, což jsou stránky tvořené nesmyslně mnoha odkazy. Umístění odkazu na takové stránky nejenže nemá žádnou relevanci (téměř nikdo na takový odkaz neklikne), ale vyhledávače mohou linkové farmy identifikovat a odkazy penalizovat. Stránka, na kterou se zpětný odkaz vkládá, by neměla mít zpětných odkazů příliš mnoho. Odkazy by také měly být umístěny v dobře viditelné části stránky, ne například v sekci spřátelených webů, do které téměř žádný návštěvník nepřijde, nebo schovaná v patičce.
Jako vhodnější metodou výměny odkazů se v některých případech jeví například výměna článků na blogu s odkazem na konci či jiného prolinkovaného obsahu, který návštěvníky webových stránek zaujme a spíše přiměje ke konverzi, v tomto případě ke kliknutí na odkaz.