Co je trvalé přesměrování 301
Pojem trvalé přesměrování (angl. moved permanently) souvisí s tvorbou a provozováním webu. Popisuje způsob, kterým se dosáhne přesměrování původní stránky na novou – např. po změně struktury, domény nebo konkrétní URL adresy, vymazání rubriky či kategorie apod.
Proč 301?
Přesměrování jakéhokoliv druhu slouží k tomu, aby se uživatelé internetu neproklikávali na již neexistující části webovek. Původní obsah v podobě stránky je totiž již zaindexovaný ve vyhledávačích, které ho pak zobrazují ve výsledcích vyhledávání na konkrétní dotaz. Když není nastaveno přesměrování, objeví se po kliknutí na předložený odkaz, pod kterým se ale už nic nenachází, prázdná chybová stránka s kódem 404.
Zároveň nachází trvalé přesměrování 301 využití i jako obrana před duplicitním obsahem, který má negativní vliv na SEO. Vyhledávače považují za duplicity například i to, když se internetové stránky zobrazují na doméně s www nebo bez www. Právě přes kód 301 jim lze sdělit, kterou verzi indexovat a kterou ignorovat, aby nedocházelo k mylným vyhodnocením.
Jak se 301 používá
Pokud však správce daného webu přidá kód 301 (pomocí PHP či jiným skriptovacím jazykem, přes soubor .htaccess nebo speciální plugin, který náleží k použitému redakčnímu systému, např. WordPressu), tak při pokusu o přístup „řekne“ daná stránka prohlížeči, že byla natrvalo přemístěna jinam. A následně dojde i k automatickému přesměrování a zobrazení správné nové verze. Samotný návštěvník celou akci vůbec nepostřehne, zabere jen zlomek vteřiny.
Existují samozřejmě situace, pro které trvalé přesměrování nepředstavuje ideální řešení. Jedná se o případy, kdy nedochází ke komplexnímu přesunu staré stránky. Obecné pravidlo udává, že nová stránka by měla být buď úplnou kopií, nebo alespoň relevantní alternativou. Proto se nedoporučuje přesměrovávat např. stránku s příslušenstvím pro PC na stránku s doplňky pro psy.
Vliv na hodnocení webu vyhledávačem
Permanentní přesměrování je často skloňovaným tématem v otázce optimalizace pro vyhledávače. Ačkoliv některé úpravy a metody bývají důvodem k penalizaci (příkladem může být nákup zpětných odkazů), kód 301 hodnocení nesnižuje. Na nový cíl se tak přenáší dosud získaný PageRank. Platí, že při převodu se zachová cca 90–95 % autority.
Další typy přesměrování
Kromě 301 existují i další druhy přesměrování. Mezi nejčastěji využívané patří:
- 302 – dočasné přesměrování (v HTTP 1.0) stránky na jinou s předpokladem, že za několik dnů či týdnů dojde k opětovnému užívání prvotní adresy.
- 303 – uvádí, že odpověď na dotaz je k dispozici na jiné URL adrese, není určeno pro přesměrování po přemístění obsahu.
- 307 – dočasné přesměrování (v HTTP 1.1).
- 308 – trvalé přesměrování (v HTTP 2.0).