Co je organická návštěvnost
Organická neboli přirozená návštěvnost (angl. organic traffic) je neplacená návštěvnost webu získaná z vyhledávačů Google, Seznam atd. Uživatel se na dané webové stránky dostane po kliknutí na odkaz v SERP, tedy výsledcích vyhledávání.
Odborníci ji považují za nejcennější typ, protože sestává z návštěvníků, co přicházejí sami na základě vlastního zájmu o tematiku cílových stránek. A s tím souvisí i vyšší šance, že provedou konverzi.
Opakem je placená návštěvnost, kdy se lidé prokliknou na web přes PPC reklamu – vyhledávač zobrazuje u standardních výsledků vyhledávání, které se generují na základě zadaných klíčových slov, také sponzorované inzeráty s odkazy (nacházejí se v horní a dolní části přehledu).
Existují i další druhy návštěvnosti: přímá (po vyplnění doménového jména webu do adresního řádku prohlížeče) a přes odkazující stránky.
Organická návštěvnost a SEO
Organickou návštěvnost přímo ovlivňují techniky a metody, které lze shrnout pod známou marketingovou zkratku SEO. Cílem „SEO postupů“ je totiž zviditelnění webu ve vyhledávačích a získávání lepších (vyšších) pozic ve výsledcích vyhledávání.
Takže kdo chce zvyšovat přirozenou návštěvnost, musí správně pracovat s on-page a off-page faktory.
Je potřeba budovat kvalitní obsah v rámci promyšleného content marketingu, vhodně upravovat zdrojový kód a meta tagy (meta description, meta title a další), nezapomínat na přístupnost webu vč. rychlosti načítání nebo responzivního designu a starat se o linkbuilding.
Možné příčiny poklesu organické návštěvnosti
- Špatně nastavený měřicí nástroj (např. Google Analytics).
- Vyřazení z indexace (např. kvůli zakázaným SEO technikám).
- Výskyt duplicitního obsahu.
- Změny v titulcích, struktuře apod.
- Dočasná neaktuálnost klíčových slov (např. u sezónního zboží).
- Smazání podstránek bez relevantního přesměrování.
- Zavádění nového algoritmu vyhledávače.