Co je link farma
Termín link farma (jinak odkazová farma) se v oboru internetového marketingu používá pro označení obsáhlých webů, které jsou navzájem prolinkované za jediným účelem – získání velkého množství zpětných odkazů. Díky tomuto linkbuildingu pak dochází k lepšímu umisťování daných stránek ve výsledcích vyhledávání neboli SERP.
Jedná se ale o podvodnou techniku SEO (tzv. black hat), kterou vyhledávače při odhalení penalizují vyloučením dotčeného webu z indexace. Link farmy totiž nejsou přínosné pro uživatele, jen „zabírají místo“ užitečným a hodnotným internetovým stránkám, které tak odsunují na nižší pozice. Obvykle nemají žádný obsah (nebo mimimum textu), zahrnují jen spoustu odkazů.
Důvody pro používání link farem
I přes jasná rizika se někteří majitelé portálů a e-shopů s vidinou rychlého vystoupání ve vyhledávačích rozhodnou tuto metodu pro svůj web využít. Zapojí se do sítě link farem a očekávají nárůst hodnoty PageRank i návštěvnosti.
Ačkoli tato strategie může nějakou omezenou dobu přinášet požadované výsledky, propracované algoritmy vyhledávačů nakonec nepřirozené off page faktory objeví. Proto ji nikomu nelze doporučit.
A žádný kvalitní a zkušený SEO specialista se do tvorby nebo využívání link farmy nebude pouštět. Profík se vždy přikloní na stranu osvědčených a dovolených postupů, mezi které se řadí například linkbaiting nebo zdokonalování on page faktorů.
Katalog vs. link farma
Součástí sady základních technik optimalizace pro vyhledávače je i zápis do nejrůznějších katalogů, které slouží jako seznamy tematicky podobných www stránek. Uživatelé internetu v nich pak mohou jednoduše dohledávat specialisty nebo obchody v požadovaném oboru.
Právě za katalogy se ale často vydávají bezvýznamné link farmy. Mnozí provozovatelé webu se do nich pro neznalost problematiky zařadí, což výrazně ohrozí jejich internetovou existenci. Proto by si měl každý majitel webovek vždy důkladně ověřit, o jaký katalog jde, zda má historii a dobré ohlasy v diskuzích a na specializovaných fórech.