Co je lead
Anglický pojem lead patří do oblasti internetového marketingu (specifičtěji do tzv. lead generation marketingu). Nemá přímý český ekvivalent, proto se běžně používá v této cizojazyčné podobě.
Označuje potenciálního zákazníka, který projevil zájem o služby tím, že zareagoval na reklamu, a ocitl se krok od využití. Například kliknul na banner nebo tlačítko s CTA. Může být také výsledkem doporučení. Některé zdroje vysvětlují lead jako druh konverze nebo kontakt na uživatele s velkou šancí jeho přeměny na zákazníka.
Jakmile firma získá lead, splnil marketing svůj cíl a nahrazují ho ryze obchodní aktivity, které tvoří pomyslnou finální fázi.
Základní strategie získávání leadů
Existuje řada způsobů, jak generovat leady, dále s nimi pracovat a vysílat je na cestu zákazníka. Těmito technikami se zabývá lead management, který představuje celkový proces získávání nových zákazníků a bere v potaz obecné parametry trhu i konkrétní potřeby cílové skupiny.
Kontakt (lead) je možné na internetu získat:
- přes webový formulář – návštěvník vyplní formulář, do kterého musí uvést svůj telefon či e-mail,
- přes pop-up okno – může vyzývat k registraci pro získání slevy na nákup,
- při stažení e-booku a jiného podobného obsahu – uživatel vymění kontakt na sebe za možnost stáhnout si daný soubor,
- na Facebooku pomocí sponzorovaného příspěvku – tato sociální síť dovoluje získávat kontakty různými postupy. Součástí reklamy tak může být například tlačítko s pojmenováním registrovat, které vede na formulář pro zadání e-mailu,
- díky soutěži – opět stejný princip, kdy zákazník vloží svou e-mailovou adresu, aby se mohl zapojit do dané akce,
- apod.
Jak poznat kvalitu aneb lead scoring
Ne každý lead je kvalitní, nebo dokonce reálný. Uživatelé neradi udávají své telefonní číslo, protože se obávají zneužití. Proto zpravidla zanechají jen svou e-mailovou adresu. Výjimkou jsou samozřejmě situace, kdy se jedná o problematiku, která danou osobu hodně zajímá. Pak s uvedením čísla většinou nemá žádný problém.
Aby mohl marketér lépe odhadnout, zda se z návštěvníka stane (dobrý) lead, může používat měřítko nazvané lead scoring – s pomocí specializovaných nástrojů. Poté sleduje chování uživatele na webu a přiřazuje body jeho jednotlivým aktivitám. Podle toho lze pak efektivně vyhodnocovat, jestli už je například připravený na přímé oslovení či konečné zobchodování. Je rozdíl, když se někdo přihlásí k odběru newsletteru, aktivně porovnává produkty nebo třeba hledá kontakt na zákaznickou podporu.