Co je klíčové slovo
Pojem klíčové slovo (angl. keyword) označuje konkrétní frázi, pod kterou uživatelé hledají informace k danému oboru na internetu pomocí vyhledávačů, jako je Google nebo Seznam. Tvůrce webových stránek by měl tato slova nebo slovní spojení vhodně umístit na svůj web, aby se mohl zobrazit ve výsledcích vyhledávání (SERP), které se uživateli zobrazí po zadání dotazu.
Jako odborný termín spadá klíčové slovo do oblasti SEO (optimalizace pro vyhledávače), která patří mezi základní metody internetového marketingu. S klíčovými slovy pracují marketéři v rámci copywritingu, budování zpětných odkazů nebo tvorby PPC reklam. V souvislosti s termínem „keyword“ se lze setkat i s „meta keywords“ ve významu speciálního HTML tagu.
Analýza klíčových slov
Výběr vhodných klíčových slov by měl vycházet z analýzy, při které vznikne seznam relevantních výrazů, s nimiž chce daný web uspět ve výsledcích vyhledávání. Pro hledání frází, které uživatelé internetu ve vztahu ke konkrétnímu oboru skutečně zadávají do vyhledávače, slouží nejrůznější nástroje a služby.
Nejdostupnějšími z nich jsou Plánovač od Google nebo Návrh klíčových slov od Seznamu provozovaný pod platformou Sklik. Dle rozsahu www stránek, pro které specialista zpracovává analýzu, může mít podobu krátkého soupisu s maximálně několika desítkami zápisů, nebo naopak dlouhého výčtu s tisíci slov. Obsáhlost se odvíjí od cílů stanovených v SEO strategii.
Každý, kdo pracuje s klíčovými slovy, by měl při jejich začleňování do textu pamatovat na algoritmy vyhledávacích robotů, kteří dokážou vyhodnotit nepřirozené a nadměrné použití fráze na webu. Tato metoda, přes kterou se chtějí provozovatelé stránek dostat na vyšší pozice, se nazývá keyword stuffing (tapetování klíčovými slovy) a vyhledávače ji považují za podvodnou.
Klíčová slova typu long tail
Dostat se na vyšší pozice ve výsledcích na základní klíčová slova (např. dovolená, zájezd, boty, střechy, oblečení apod.) je v obrovské konkurenci, která na tyto fráze také cílí, hodně obtížné. Proto někteří odborníci poukazují na potenciál tzv. longtailů (long tail znamená dlouhý ocas).
Jde o specifičtější, přesnější výrazy, které nejsou samostatně tolik hledané a používané v SEO, a tím nabízejí mnohem větší šanci na úspěch v podobě získání lepšího umístění. A to poté vede i ke zvyšování návštěvnosti a dalším požadovaným výsledkům.
Jako příklad long tail klíčového slova můžeme uvést: „černé dámské tenisky velikost 39“. Oproti výrazu „tenisky“ má nižší hledanost, ale na druhou stranu i menší konkurenci. Svým zpřesněním navíc zasáhne uživatele, který ví, co chce. A to znamená, že ho lze snadněji nasměrovat ke konverzi.