Co je interní odkaz
Interní neboli vnitřní odkaz (angl. internal link) vede na jinou podstránku či část v rámci jednoho webu. Představuje tak opak externího neboli vnějšího odkazu (resp. odchozího), přes který se uživatel po kliknutí dostane na zcela jiné internetové stránky.
Interní způsob prolinkování usnadňuje návštěvníkům pohyb po www stránkách a získávání potřebných informací a zároveň slouží jako SEO technika, která napomáhá zvyšovat hodnotu daného webu v „očích“ vyhledávačů (Google, Seznam).
V rámci optimalizace jsou proto interní odkazy možností, jak při vytváření webovek podporovat jejich pozice ve výsledcích vyhledávání bez jakýchkoliv nákladů. Důležitou součástí odkazu je vždy anchor text.
Typy interních odkazů
Provázat jednotlivé sekce a obsah web stránek lze s využitím různých druhů interních odkazů.
Odkazy v textu
V určitém ohledu univerzální řešení pro e-shop, blog, firemní či osobní prezentaci s velkým množstvím textového obsahu v podobě popisků, článků a rozličných sdělení. Interním odkazem je možné ukázat čtenáři/uživateli, kde najde další relevantní informace. Ten tak nemá potřebu předčasně odejít jinam, čímž se zvyšují i případné šance na konverzi. Mimo to prolinkování zjednodušuje práci robotům při indexování, kteří se tak rychleji dostanou k dalším částem webu.
Odkazy v menu
Základní varianta použití interních odkazů, to je navigační menu aneb „rozcestník“ vedoucí na nejdůležitější části webu. Přispívá k pohodlné orientaci návštěvníka. Vyhledávačům dává navigace najevo, které sekce na daných stránkách mají nejvýznamnější roli, a proto by se měly zobrazovat ve výsledcích vyhledávání.
Odkazy v patičce
Tento druh interních odkazů je mezi odborníky hojně diskutovaný. Při tvorbě webových stránek by měl autor pořádně promyslet, zda budou představovat přidanou hodnotu pro uživatele, nebo nikoliv. Zásadním aspektem jejich výhod je tedy smysluplnost a počet.
Odkazy formou štítků
Další oblíbená možnost, jak propojit rozmanité části www stránek. Ideální je využití pro pojmy, které nejsou uvedeny např. v názvu standardních kategorií či rubrik.
Odkazy na související sekce
Tuto formu prolinkování hojně používají elektronické obchody u detailu zboží, kdy se zákazníkovi zobrazují související produkty. Obdobně mohou fungovat i tematicky podobné příspěvky na blozích a magazínech, kdy se pod samotným textem objevuje odkaz na příbuzný článek či pokračování.