Co je e-mail marketing
E-mail marketing (neboli e-mailing) je souhrnný pojem pro činnost, kdy jsou k účelu propagace služby či výrobku využívány e-mailové zprávy.
Je to jeden z kanálů tzv. přímého marketingu. Využíváme při něm přímé komunikace s uživateli. Pro zasílání sdělení je nutné mít jejich souhlas. Vysokou efektivitu e-mail marketingu zajišťují široké možnosti zacílení a podobnost se standardní komunikací „jeden na jednoho“, která u příjemce vyvolává pocit větší důvěryhodnosti.
Výhody e-mailingu
Pokud je dobře nastavený, připisují se mu především následující přednosti:
- jde o nízkonákladovou formu marketingu (v porovnání s jinými)
- výsledky lze dobře měřit
- umožňuje masivní zásah
- moderní nástroje dovolují automatizaci rozesílky = ušetří čas a peníze
- přispívá ke zvyšování návštěvnosti, obratu atd.
Funkce e-mail marketingu
E-mail marketing obecně slouží k:
- budování vztahu s (potenciálním) zákazníkem,
- komunikaci, která uživatelům pomáhá – s nákupem či jeho dokončením,
- předávání užitečných informací – například při upozornění na nový článek na firemním blogu, který něčemu novému naučí,
- podpoře značky.
Splňuje tak řadu zásadních cílů online marketingu jako komplexu, pod který sám o sobě spadá.
Získání e-mailového kontaktu
Na začátku strategie pro e-mailový marketing stojí vždy sběr kontaktů. K tomu lze využít množství způsobů. Vždy závisí na tom, jaké konkrétní možnosti provozovatel daného webu má – např. v otázce doprogramování potřebných funkcionalit, rozšiřování stránek apod. Mezi často používané metody na získání e-mailu návštěvníka patří:
- výzva k registraci pro odebírání pravidelného newsletteru,
- kontaktní formulář pro odeslání e-mailového dotazu přímo z webu,
- nabídnutí bonusového obsahu zdarma – zaslání e-mailem,
- speciální nástroj, který s něčím pomůže (typicky kalkulačka – výsledky zaslané e-mailem,
- vstup do členské sekce, která má přidanou hodnotu – registrace e-mailem,
- pop-up okno s nabídkou, která se zpřístupní po zadání e-mailu,
- soutěž, která vyžaduje zadání e-mailu pro kontaktování v případě výhry.
Newsletter
Základním nástrojem e-mail marketingu je newsletter. Jde o e-maily obsahující jak užitečné informace, tak propagační prvek, výzvu k akci (CTA), reklamní banner apod. Podstatou je přinést hodnotné info a zároveň nabídnout řešení pro problémy daného segmentu publika.
Ze zákona je nutné zasílat newslettery výhradně uživatelům, kteří s tím souhlasili. Mnozí provozovatelé webu využívají dvojité potvrzení, kdy po vyplnění formuláře přijde uživateli zpráva se speciálně vygenerovaným odkazem, na který musí kliknout, aby svůj zájem potvrdil skutečný majitel schránky. V newsletteru také musí být viditelně umístěné tlačítko pro odhlášení a ukončení odebírání a informace o tom, že se jedná o obchodní sdělení.
E-mailová kampaň
Úspěšný e-mailing vyžaduje plánování. Každý newsletter má nějaký smysl a měl by mít specifikovaný okruh uživatelů, pro který je určený. Všechny tyto kroky lze označit za tvorbu e-mailové kampaně, která jako celek udává, co, kdy, komu a proč bude marketér posílat.
E-mailingové nástroje
Hromadné rozesílání zpráv není v dnešní době potřeba naklikávat ručně. Na trhu je k dispozici spousta aplikací, které umožňují správu databáze, efektivní práci s kontakty, tvorbu atraktivních vizuálů, rozesílku při splnění daných podmínek apod. Pomáhají tak e-mail marketing zautomatizovat. Typickými zástupci jsou služby SmartEmailing, GetResponse a MailChip.
Autoresponder
S e-mailingem souvisí také termín autoresponder (někdy i jako e-mailový automat), který označuje automaticky zasílaný e-mail, například po registraci, uplynutí 2 týdnů od nákupu, delší době nečinnosti apod. Funguje na principu zařazení uživatele do připraveného procesu, skrze který lze podporovat značku a její důvěryhodnost.