Vyzkoušejte Mioweb na 14 dní za 1 Kč! Objevte všechny výhody a funkce, které vám nabízí. Začněte tady.

Co je UX: 10 tipů pro tvorbu uživatelsky přívětivého webu

co je ux?

Kde je sakra ten košík?Na tohle nemám nervy ani čas.Proč mě to nepustí dál?“ To je jen malá ukázka vět a myšlenek, které by rozhodně neměly napadat návštěvníka vašeho webu. Když se u vás bude cítit jakkoli nepříjemně a zmateně, výrazně stoupá riziko, že nakonec odejde. A nenakoupí, neobjedná, neprovede konverzi. Proto kromě krásného vzhledu, funkčnosti a hodnotného obsahu řešte u svých stránek i UX neboli uživatelský zážitek.

Co je UX

Co se skrývá pod zkratkou UX? Dvě slova: „user“ a „experience“. V doslovném překladu je UX tedy už zmíněný „uživatelský zážitek“. Významově zahrnuje vše, co ovlivňuje (ne)spokojenost návštěvníka při používání služby, v našem případě webu. Jde tedy o důležitý faktor, který se promítá do výsledků při provozování webových stránek.

K UX tematice tedy patří například celková přehlednost, dobře sestavený obsah, intuitivní navigace, rychlost načítání, logické rozložení tlačítek a dalších prvků apod. V obecnějším pojetí se jedná o úroveň vybavenosti a kvalitu formy webu. Cílem ladění a zdokonalování UX je usnadnit, zrychlit a zpříjemnit prohlížení a použití stránek.

Z našeho stručného uvedení do UX mohlo vyplynout, že představuje poměrně obsáhlou problematiku, na kterou můžete vyzrát různými způsoby. Ulehčíme vám to, abyste zbytečně netápali. Sepsali jsme pro vás 10 nejzásadnějších nápadů a tipů. Postupujte podle nich a budete mít jistotu, že si lidé prohlížení vašich stránek pokaždé skvěle užijí bez chaosu a rozčilování.

1. Co zvládne vaše cílová skupina?

Než se vrhnete na případné úpravy a vylepšení, vezměte si k ruce informace o své cílové skupině, eventuálně o jednotlivých personách. A podle toho zvažujte, jakým směrem vést změny. Něco jiného potřebuje pro bezproblémové použití webových stránek zralá žena a něco jiného například mladý muž, který na moderních technologiích vyrostl.

ux bere v potaz i věk uživatele webu

Od této počítačové a internetové gramotnosti odvíjejte vymýšlení podoby všech sekcí, podstránek a prvků. Nezapomínejte ani na jazykové prostředky, terminologii, tón komunikace a další věci, co přispívají ke srozumitelnosti u vašeho publika. Velkou část z toho si vysvětlíme v následujících bodech, tak stačí, když budete pečlivě číst.

2. Začněte u homepage s vizí „ve stručnosti je síla“

Úvodní stránka si vysloužila pojmenování jako výkladní skříň webu, nejdůležitější lákadlo nebo srdce stránek. Proto musí být perfektní a odpovídat na základní otázky uživatele, jak už jsme řešili v jednom z našich předchozích článků o perfektní homepage.

Berte v potaz, že smyslem domovské stránky není předat všechny údaje o vás nebo předložit celou nabídku. Když toho na ní bude hodně, nenaplní svůj účel – zaujmout a přesvědčit o vašich kvalitách. Uživatelé se nechtějí „přehrabovat“ kvantem informací. Nemají na to čas. I proto vám na získání jejich pozornosti přidělí zhruba 8 vteřin. Během této krátké chvilky se jim musíte vhodně představit, udělat na ně dobrý dojem a ukázat jim, kde najdou to, co od vás chtějí a očekávají.

Záleží na „CO“ i na „KDE“. Všechna klíčová sdělení by se měla nacházet v ideálním zorném poli návštěvníka, tedy na ploše, kterou vidí po příchodu na homepage webu. Nenuťte ho skrolovat dolů, aby vůbec zjistil nebo pochopil, kdo jste/co umíte. Obsah sestavte hierarchicky, seshora od nejdůležitějšího.

3. Smysluplná navigace webu = půl úspěchu

Základ pro jednoduchou orientaci i na velkém a složitém webu tvoří promyšlené menu. Nesmí v něm nic chybět, ani naopak přebývat. Přehlcená navigace s desítkami odkazů nenasměruje, ale ztíží rozhodování, kam se prokliknout dál. A tím jsme se opět dostali k problému, kdy návštěvníka donutíte přemýšlet. To ho otravuje. On chce, abyste ho nasměrovali.

O kvalitě menu rozhoduje jeho velikost, vzhled i umístění. Nikam ho neschovávejte a nebuďte přehnaně kreativní. Lidé jsou zvyklí, že stojí v horní části pod, či nad úvodním obrázkem. Případně ho hledají na levé nebo pravé straně. Jiná řešení obtěžují, i když mohou působit originálně. I zde se musíte primárně zaměřit na praktičnost a funkčnost.

Zahrňte do něj přibližně 5–8 položek. Větší počet vyžadují obvykle nestandardně členité weby. Dále si dejte si pozor na rozbalovací navigační prvky a popisky. Proč? To a mnoho dalšího vám prozradí „5 tipů pro webovou navigaci, díky které návštěvníci neodejdou.“

4. Členění a hezká struktura pro maximální přehlednost

Přirozenou součástí jakýchkoli internetových stránek je text. Dbejte na to, aby byl maximálně přehledný. Lidé moc nečtou, spíše skenují. A po „přeskenování“ se rozhodují, zda budou zjišťovat více. Proto se vždy snažte vyjadřovat jasně a stručně.

Co se týče textu, zapomeňte na dlouho „nudli“, kterou nikdo nechce číst. Soustřeďte se na racionální použití nadpisů, podnadpisů, odrážek, seznamů, oddělovačů a všech dalších pomocníků pro atraktivnější podobu. Čleňte do odstavců (doporučujeme vždy 3–5 řádků max). Když se to hodí, zvýrazňujte zajímavé fráze tučným fontem. Někdy přijde vhod odlišení kurzívou. Nikdy ale jako zdůrazňovací prostředek nepoužívejte podtržení. Podtržené slovo evokuje odkaz.

5. Zapomeňte na „SEO text“

U textu ještě zůstaneme. Tentokrát se ale podíváme na nešvar, kdy můžete mít (i nevědomky) tendenci přehánět to s klíčovými slovy. A tak je „nacpete“ do nadpisů, podnadpisů a pro jistotu několikrát i do odstavců. Klidně i za cenu snížení srozumitelnosti a čtivosti předkládaných informací.

Ne, tudy opravdu cesta nevede. Dříve možná ano, ale v roce 2017 se „optimalizační trendy“ ubírají jiným směrem. Vyhledávací roboti se totiž neustále zlepšují. Proto už je nelze obelstít v minulosti oblíbeným technikami. I když na stránce najdou množství potřebných výrazů, vědí, že to vůbec nevypovídá o relevantnosti a kvalitě obsahu.

seo + ux

SEO a UX jdou ruku v ruce. Mnohem větší užitek vám přinese efektivní používání podobných slov a synonym. Také se nebojte skloňování nebo záměny jednotného a množného čísla. Vede přirozenost. Stanovte si za hlavní cíl uživatelský přínos a vytvářejte text pro lidi, ne pro algoritmy.

6. Čitelnost

Ano, i tento tip věnujeme psanému sdělení. Potenciál všech předešlých doporučení ohledně textu nenaplníte, když budou věty nečitelné. S velikostí písma se nedostaňte pod hodnotu 12, maximálně tak u doplňkových informací „pod čarou“ apod. A když už jsme teď zabrousili k číslům, uvedeme rovnou i optimální šířku textu. Odborníci udávají, že řádek by měl obsahovat přibližně 50–60 znaků.

Moderní weby obecně využívají písma o větších rozměrech. Tento styl musí jít ruku v ruce s obsáhlostí nadpisů/odstavců. Velkým písmenům ale „sluší“ moderní copywriting, který sází na jednoduchost a přímočarost bez zbytečné „omáčky“.

Roli však nesehrává pouze velikost. O čitelnosti rozhoduje například i kontrast font vs. pozadí. Také existuje rozdíl mezi vnímání patkové a bezpatkové varianty. Potřebné znalosti načerpáte v článku, kde jsme radili s výběrem ideálního fontu na web.

7. Odkazy jako užitečné zkratky

Využívejte výhod, které přináší interní a externí prolinkování. Vnitřní odkazy na webu usnadňují uživateli například přechod na další variantu služby, která ho také zajímá. Ušetří mu kliknutí a v konečném součtu cenný čas. Někdy ho také vloženým odkazem nevtíravě „donutíte“ nakoupit či objednat víc. Protože bez viditelného linku by na danou podstránku sám od sebe nepřišel.

Co se týče odkazů, co vedou ven, pamatujte u nich na tento požadavek: musí se otvírat minimálně na nové záložce v prohlížeči. Když si to nepohlídáte, prakticky návštěvníka vyženete pryč a zavřete za ním dveře. Někteří lidé ani nevědí, jak se k vám mohou vrátit zpět. Zároveň si třeba nepamatují vaši doménu (například přišli přes banner). A v tu chvíli byste se připravili o potenciálního zákazníka. Ano, rozšiřujte mu znalosti, ulehčete mu orientaci v tématu, doporučujte mu zajímavé zdroje, ale buďte mu pořád nablízku.

8. Instruujte, vysvětlujte, napovídejte

Máte na webu formulář? Nebo nabízíte materiály ke stažení? Všechny tyto akce vyžadují činnost uživatele. Nedávejte mu čas nad něčím uvažovat a rovnou mu vše polopatě vysvětlete. Uveďte vždy jasné instrukce, co má kam napsat, kde a proč musí kliknout apod. Pokud to dává smysl, nezapomínejte na budoucí kroky – co bude následovat (obdrží od vás e-mail?) a v jakém časovém horizontu (do 24 hodin?).

Nenechte návštěvníka na pochybách a v rozpacích. Když potřebujete, aby něco udělal (a tím splnil cíl webu), musíte mu to zřetelně sdělit. Můžete také využít oblíbený formát nápovědy, která se zobrazí při zastavení kurzoru na ikoně s otazníkem.

9. Pamatujte i na mobilní zařízení

Mít super web, který vypadá a funguje výborně na klasických notebookových/ počítačových displejích o velikosti 14–24 palců, v dnešní době nestačí. Musíte ho vytvořit tak, aby bezproblémově „šlapal“ i v telefonech a tabletech.

Například u Miowebu tohle přímo řešit nemusíte, protože poskytuje plně responzivní šablony, které jsou uzpůsobené pro všechny formáty a prostředí. Lidé stále více přistupují na internet právě přes mobilní zařízení, proto se responzivita stala neodmyslitelnou podmínkou vynikajícího UX.

10. Není to napořád…

Asi vás teď moc nepotěšíme a ubereme vám „vítr z plachet“. UX totiž není jednorázová záležitost. Vyžaduje testování. Možná vymyslíte krásnou prodejní podstránku s perfektními tlačítky. Ale co vám dá jistotu, že na návštěvníky působí tak, jak má? Srovnání s předchozím stavem nebo s další variantou. Proto se pouštějte do A/B testování, sledujte oborové trendy a upravujte své webovky tak, aby byly vždy aktuálně nejlepší možnou verzí.

Nedělejte v UX kompromisy a nemávněte rukou nad zjevnými nedostatky. Vše, o čem jsme v článku psali, má obrovský vliv na vaše (potenciální) zákazníky. A pokud nastane okamžik, že už si nebudete vědět rady, obraťte se na experta, UX designéra. Investice se vám rozhodně vrátí v podobě úspěšnějšího a oblíbenějšího webu.

V MioWebu se starám o marketing a prodej. Posílám Vám e-maily, hledám a sepisuju pro Vás tipy nejen okolo webů a e-shopů, ale i podnikání a marketingu na internetu, které Vám pomohou se prosadit a vydělávat.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů.