Vyzkoušejte Mioweb na 14 dní za 1 Kč! Objevte všechny výhody a funkce, které vám nabízí. Začněte tady.
Je affiliate marketing ještě v kurzu? Vyplatí se do něj investovat čas a peníze?
Affiliate manager, Jaroslav Janíček nám prozradí, jak si doporučování produktů stojí u nás i v Anglicky mluvících zemích.
V současné době pracuje jako affiliate manažer na volné noze. Do ledna 2017 pracoval v affiliate týmu ve společnosti Avast s.r.o. Nabytý zkušenostmi z této nadnárodní společnosti, doplněné o jeho samovzdělávání rozhodl, že je na čase pomoci českým firmám dosáhnout úspěchu právě v tomto marketingovém odvětví.
Když to vezmu z pohledu e-shopů a projektů, které něco prodávají online, tak si myslím, že rozhodně ano. V České republice existuje velké množství e-shopů. Myslím si, že jsem někde četl, že to je nejvíce shopů na hlavu na celém světě a přitom nemáme tolik affiliate programů jako je tomu třeba v Německu, Francii, Rakousku a tak dále. Takže ten prostor tu určitě je.
Když to vezmu z peněžního hlediska, tak proč by se affiliate program neměl vyplatit? Affiliate marketing je založený na tom, že zaplatíte affiliate partnerovy provizi pouze za uskutečněnou a zaplacenou objednávku. Tedy pokud z nějakého důvodu konverze neproběhne, zákazník si nepřevzal zboží, nezaplatí, vrátí zboží ve 14denní lhůtě, tak vy partnerovy nevyplácíte žádnou provizi.
Samozřejmě v affiliate existují nějaké fixní náklady. Je to jednak za správu affiliate programů a za druhé za nějaký affiliate software nebo řešení, které vám vůbec dovolí mít affiliate program. Správa affiliate programu, pokud se tomu nechcete věnovat sami, se dá delegovat na affiliate managera a nebo se můžete nechat affiliate managerem zaškolit a spravovat si to sami.
Co se týká affiliate softwaru, tak jsou na trhu desítky možností, které si můžete zakoupit. Já osobně rád používám AffilBox, to je český software. Je velmi jednoduchý, přehledný a levný. Za pár tisíc ročně máte kvalitní affiliate program.
Když to vezmeme z pohledu affiliate partnera, tak si myslím, že affiliate je teď mnohem zajímavější než bylo před lety. Proč? Sice to není tak jednoduché, jak to bylo tak před pěti, šesti, sedmi lety, protože samozřejmě konkurence je trochu větší, vyhledávače nejsou tak hloupé, jak byly před lety. To znamená, že neexistuje už tolik zkratek, jak se dostat jednoduše do serpu a získávat silnou návštěvnost. Zdá se mi to teď mnohem zajímavější pro ty partnery, kteří se opravdu rozhodli dělat affiliate marketing poctivě. Už dlouhé roky se říká, že obsah je král a mě se poslední dobou zdá, že tomu konečně tak je. Takže pokud budete tvořit kvalitní obsah, získávat kvalitní zpětné odkazy, tak tohle je recept, kterým se můžete dostat vysoko ve vyhledávání a můžete vydělávat velké peníze.
Co se mi vždy líbilo na affiliate marketingu je jeho jednoduchost. Není potřeba držet žádné skladové zásoby, není potřeba vysedávat celý den na telefonu nebo na emailu a řešit dotazy zákazníků, návštěvníků, tedy alespoň ve většině případů. A úplně nejlepší na tom je, že s affiliate si můžete hrát třeba při práci. Stačí na to hodinka až dvě denně ze začátku než se vám to rozjede a pak se tomu můžete věnovat třeba na plný úvazek. Pořád si myslím, a teď si myslím, že to je mnohem více než tomu bylo před lety, že affiliate je cesta k finanční a časové nezávislosti. Nebo alespoň já se toho přes affiliate snažím dosáhnout.
Domnívám se, že se affiliate program pro malé e-shopy vyplatí, ale musí se majitel malého e-shopu trošku více nad affiliate zamyslet, zejména potom nad otázkami:
Malý e-shop má tu nevýhodu oproti velkým hráčům takovou, že kromě získávání nových partnerů do affiliate programu musí tyto partnery i přesvědčit, že tady bude za rok, dva, tři. Navíc musí partnerům nabídnout něco více než velký hráč. Určitě musí poskytnout full servis co se týká propagačních materiálů (bannery, prokliky do košíků atd.) pokud to myslí s affiliate programem opravdu vážně, tak je vhodné dovolit partnerům i nasazení facebook pixels do jejich webu nebo sdílení google analytics, aby mohli vyhodnocovat svoje propagace.
Pro velké e-shopy se affiliate program rozhodně vyplatí. Jednak je to nástroj jak získat náskok před konkurencí a potencionálně i dominantní postavení na trhu, jak tomu bylo třeba s amazonem. Velké e-shopy mají větší pravděpodobnost, že budou rychleji zalistované do cashback portálů a kupónových webů. Partneři jejich program “objeví” rychleji, protože pokud ten eshop znaji i z jiné sféry než je affiliate, tak jej pravděpodobně budou propagovat raději.
Domnívám se, že pokud se někdo pustí do affiliate retargetingu, tak by to opravdu mohlo fungovat. Co se týká klasického affiliate, tak tam vidím asi největší potenciál v obsahových webech. Protože těch témat, které jsou nepokryté je opravdu velké množství a je tu stále prostor. Navíc pokud již máte affiliate projekt fungující v České republice, tak bych určitě doporučil škálování do dalších zemí. V podstatě máme celou sbírku cizích jazyků v Evropě, začal bych němčinou, slovenštinou, angličtinou, španělštinou, francouštinou, a tak dále.
Co má podle mě největší potenciál, tak je vzdělávání v affiliate. Domnívám se, že ačkoliv je tu zdrojů hodně, tak nejsou tolik cílené a nejsou tolik komplexní jako jsou třeba v zahraničí. Takže vzdělání affiliate partnerů v oblasti affiliate, jak tvořit weby, jak tvořit kvalitní obsah, atd. To jsi myslím, že je největší potenciál našeho a dalších méně rozvinutých trhů.
Vývoj affiliate v anglicky mluvících zemích a celkově v zahraničí je velmi obdobný tomu českému. Je tam silný vliv cashback portálů, silný vliv kupónových webů. Na rozdíl, ale od nás, před několika roky pochopili, že kvalitní obsah a zpětné odkazy budou vždy top a budou vždy fungovat. Recenzní a malé recenzní weby tam fungují už dlouhé roky a mají silné místo na trhu.
Co ještě vidím v zahraničí a u nás to nikdo nedělá, je affiliate retargeting, ten funguje naprosto stejně jako klasický retargeting, jenom s tím rozdílem, že partner nasazuje svůj trackovací kód a facebook pixel do webu inzerenta a potom cílí na návštěvníky, kteří opustili web inzerenta. Dokonce v zahraničí existují specializované společnosti, které za ty roky co fungují nasbírali mnoho a mnoho publik, které poté dokáží skvěle segmentovat a zacílit.
Co také v zahraničí funguje a je v podstatě standardem a u nás se to moc nenosí, jsou hybridní plochy. Existuje partner, který má silný web a má tam speciální bannerové plochy, řekněme na hlavní stránce, nebo nemusí to být jen bannerové plochy, můžou to být plochy v newsletteru, můžou to být plochy na sociálních sítích. Tyto plochy nabízí jednak za pevně placenou částku, to znamená, že inzerent si musí za tuto plochu zaplatit pevnou částku a partner na ní navíc nasazuje affiliate odkazy, takže partner získává z této plochy i affiliate provizi.
Abychom to tedy shrnuli, tak affiliate marketing je vhodný nejen jako doplnění příjmů, ale i jako možnost stabilního příjmu do budoucna. Tento způsob podnikání přináší mnoho výhod a obnáší málo rizik. Zda je to vhodnou formou podnikání nebo zda se vám vyplatí budovat affiliate program pro svůj eshop je na vašem zvážení. Samozřejmě můžete začít vydělávat s MioWebem a zapojit se do našeho provizního, affiliate programu zde >>