Vyzkoušejte Mioweb na 14 dní za 1 Kč! Objevte všechny výhody a funkce, které vám nabízí. Začněte tady.
Není žádným tajemstvím, že základem úspěšného SEO je obsah – a základem obsahu jsou správná klíčová slova, která lidé zadávají do vyhledávače. Než začnete tvořit obsah svých webových stránek, měli byste ze všeho nejdříve identifikovat vhodné výrazy, na základě kterých vybudujete obsah svého webu. Správně vybraná klíčová slova budou určovat téma vašeho obsahu a zajistí, že vytvořený obsah bude relevantní a snadno vyhledatelný na Googlu a Seznamu.
Výzkum klíčových slov je definován jako činnost spočívající v analýze a nalezení seznamu hodnotných klíčových slov pro účely SEO copywritingu. Klíčové slovo se může skládat z jediného slova, ale častěji se skládá z několika slov.
Nalezení vhodných klíčových slov je obvykle poměrně časově náročný úkol, který vyžaduje spoustu úsilí při zkoumání detailů a porovnávání dlouhých seznamů klíčových slov. Je však nesmírně důležité dát si na tomto úkolu záležet a udělat ho dobře. Důkladný průzkum klíčových slov je totiž základem vaší SEO a obsahové strategie.
Mohlo by se zdát, že stačí najít dostatečné množství slov s vysokou hledaností, které se týkají vašeho oboru a na jejich základě vybudovat obsah. Tak to ovšem úplně není. Vaše klíčová slova musí mít totiž zároveň marketingový potenciál – musí jít o takové výrazy, které vaši potenciální zákazníci používají, pokud hledají obsah, jako je ten váš.
Pokud například inzerujete ubytování v Krkonoších, je lepší použít například „pronájem chaty v Peci pod Sněžkou“ než jen „ubytování Krkonoše“. Potenciální zákazník totiž hledá spíše ubytování v konkrétní oblasti.
Klíčová slova, která se rozhodnete použít, by měla být taková, která hledá vaše cílová skupina. Jen tak se vyplatí vynaložit úsilí na optimalizaci vaší stránky.
Existuje mnoho způsobů, jak najít vhodná klíčová slova pro váš web. Můžete to provést buď ručně, nebo pomocí různých nástrojů pro výzkum klíčových slov, z nichž některé jsou zdarma, jako například Plánovač klíčových slov od Google, jiné jsou placené, jako například SEM Rush. Ať už si však vyberete jakýkoli způsob, je třeba provést několik důležitých kroků.
Ze všeho nejdříve byste měli prostudovat svou cílovou skupinu a zjistit, na jaké lidi chcete cílit. Kdo jsou, jak přemýšlejí, co chtějí, jaký problém potřebují vyřešit? Může vám to poskytnout netradiční nápady a pomoci objevit jiné úhly pohledu na vaši SEO strategii, které vás možná dříve nenapadly. Jak na to?
Plán musí vždy obsahovat definici konečného cíle. Je důležité definovat svůj cíl, protože ten udá směr vaší SEO strategii. Klíčová slova, která budete nakonec používat, by měla být v souladu s vašimi cíli. Na jejich základě poté budete budovat obsah, který vám těchto cílů pomůže dosáhnout.
Na základě vašich hlavních cílů, kterých chcete dosáhnout, rozdělte vaše téma na menší tematické okruhy. Vytvořte si seznam všech témat souvisejících s vaším byznysem, která chcete na Googlu umístit. Pokud například provozujete e-shop s bílou elektronikou, témata mohou být následující:
Musí to být témata, která jsou důležitá pro vaše podnikání a souvisejí se zájmy vašich potenciálních zákazníků.
Zamyslete se nad tím, jaký typ témat bude vaše cílová skupina vyhledávat na Googlu. K těmto tematickým okruhům poté přiřadíte klíčová slova, která s těmito tématy souvisejí.
Nyní, když jste rozdělili hlavní kategorii na různá témata, můžete začít vytvářet seznam zdrojových klíčových slov. Tato klíčová slova musí souviset s vašimi různými tématy a hlavně musí jít o výrazy, které by vaše cílová skupina mohla hledat v Googlu.
Zdrojová klíčová slova jsou důležitá, protože se stanou základem vašeho výzkumu klíčových slov. Definují váš obor a identifikují vaše konkurenty.
Najít zdrojová klíčová slova je ve skutečnosti mnohem jednodušší, než si myslíte. Stačí, když co nejjednodušeji popíšete svou nabídku a vymyslíte, jak by ji mohli ostatní lidé hledat v Googlu či Seznamu.
Jakmile si určíte své cíle, témata a seznam výchozích klíčových slov, je čas použít nástroje pro výzkum klíčových slov k dalšímu upřesnění vyhledávaných výrazů.
Jednou z možností je použití nástroje Google Keyword Planner neboli Plánovač klíčových slov. Stačí, když do vyhledávacího pole zadáte téma (nebo výchozí klíčové slovo), a nástroj vám nabídne seznam alternativních klíčových slov. Zjistíte z něj nejen samotná klíčová slova, ale u každého z nich také jeho průměrnou hledanost a konkurenčnost, která vám napoví, jak těžké bude na dané slovo optimalizovat váš web. Získáte tak obrovské množství slov, která pochopitelně nebudete moci všechna zpracovat. Nyní mezi nimi budete muset vybrat taková, na která se vyplatí optimalizovat. Taková slova by měla mít nejen co nejvyšší hledanost a co nejnižší konkurenčnost, ale měla by také odpovídat tzv. záměru vyhledávání, který je v souladu s vašimi cíli.
Záměr vyhledávání může být definován jako záměr nebo důvod, proč lidé hledají určitý výraz. Za důvody vyhledávání stojí mnoho hnacích faktorů.
Zkuste se vžít do situace své cílové skupiny. Proč hledají právě vaše téma? Jakým způsobem budou zadávat výrazy? Hledají, aby si něco koupili? Nebo hledají službu, která vyřeší konkrétní problém? Jak jsou tyto záměry v souladu s vaším cílem? Snažíte se oslovit lidi kteří hledají informace o principu fungování ledničky, nebo ty, kteří si ledničku chtějí koupit?
Jakmile budete mít dobrou představu o záměru vyhledávání potenciálních čtenářů nebo zákazníků, budete ji moci využít k vyladění seznamu klíčových slov. Výrazy s vysokou hledaností jsou sice možná skvělé, ale mnohem lepší je najít klíčová slova, která přímo odpovídají záměru vyhledávání vaší cílové skupiny.
Zatímco zdrojová klíčová slova jsou často kratší a obecnější, long tail keywords jsou naproti tomu více popisná a často souvisejí s velmi úzce zaměřenými dílčími tématy. Také z nich jde mnohem snadněji odvodit vyhledávací záměr.
Například pokud prodáváte ledničky, je mnohem lepší optimalizovat na klíčové slovo „volně stojící lednička s mražákem dole“ než pouze „lednička s mrazákem“
Dlouhá klíčová slova mají obvykle méně kliknutí, ale protože jsou zaměřena na konkrétní téma nebo produkt, často dosahují vyššího konverzního poměru.
Spoustu času a energie při hledání nejlepších klíčových slov můžete ušetřit, pokud se inspirujete vašimi přímými konkurenty. Vaši úspěšnější konkurenti pravděpodobně již do průzkumu klíčových slov investovali, čímž udělali spoustu práce za vás. Prozkoumejte jejich stránky a zjistěte, na jaké výrazy optimalizují. Můžete tak snadno odhalit klíčová slova, na jaká by vás nenapadlo optimalizovat, přestože mohou být velmi efektivní.
Jakmile projdete všemi výše zmíněnými kroky, měli byste mít dostatek poznatků pro vytvoření kvalitního obsahu a efektivní SEO strategie. Na základě získaných klíčových slov můžete začít tvořit obsah, který nabídne uživatelům odpovědi na otázky, které je trápí a pomůže vám získat zákazníky, kteří mají skutečný zájem o váš produkt.