Vyzkoušejte Mioweb na 14 dní za 1 Kč! Objevte všechny výhody a funkce, které vám nabízí. Začněte tady.
První informace o tzv. „sušenkovém zákoně“ EU neboli směrnici, která ukládá povinnost získat od návštěvníka webových stránek souhlas s využitím cookies, se vyrojily zhruba před dvěma roky. I když už se vše jistým způsobem zaběhlo a „usadilo“, stále jde o žhavé téma se spoustou otazníků. Vše podstatné vám objasníme v tomto článku.
V začátku bychom si měli vysvětlit terminologii. Co tedy označuje pojem cookies? V doslovném překladu jde o sušenky, které ale v online webovém prostředí nesou význam malých textových souborů uložených v uživatelově prohlížeči. Ukládají se do něj při prohlížení nebo jiných aktivitách na konkrétních webových stránkách. Následně slouží k tomu, aby provozovatel webových stránek mohl sbírat důležitá data o návštěvnících a jejich chování (jak dlouho byl v jaké části, kdy se vracel, co kde hledal apod). A teď už se vrhneme na slibovaných 5 otázek a odpovědí.
Evropská unie dlouhodobě řeší problematiku soukromí uživatele/spotřebitele na internetu. Proto se zaměřila na cookies jako na potenciální prostor pro zneužití. A aby mu alespoň částečně teoreticky zabránila, přišla se zmíněnou povinností. Návštěvník je v důsledku toho lépe informovaný, na kterých webech se cookies nachází, a může být obezřetnější.
Za největší „cookies zlo“ považuje EU hlavně dva typy souborů, a to neanonymní (shromažďují údaje, z nichž lze rozpoznat konkrétní osobu) a third-party (končí na jiné doméně než na té, kde se uživatel nachází).
A teď jsme u největšího oříšku celé záležitosti. Nařízení vydala Evropská unie. Jako Česká republika jsme její součástí. K přímému převzetí směrnice a zahrnutí do české legislativy ale nedošlo. To znamená, že povinnost vyžadovat souhlas u nás není. Ale pozor, existuje definovaná informační povinnost.
Takže české právo neříká, že je provozovatel stránek povinný získat souhlas návštěvníka s použitím a zpracováním cookies. Ale musí ho informovat o tom, že něco takového na daném webu probíhá. Je tedy potřeba někde uvést informaci o sbírání a dalším užití cookies. Vhodné místo představují např. obchodní podmínky nebo zvláštní sekce věnovaná tomuto tématu.
Pak tu máme další „ale“. Už jsme vyjasnili roli české legislativy, která žádnou povinnost, jakou předkládá EU, nezná. Teď nám do toho vstoupí Google a mírně vše zamotá. Protože ten se nezajímá o to, zda státy nařízení přijaly, upravily nebo ho ignorují. Na směrnici zareagoval a vzal ji v potaz v plném rozsahu. Proto se na weby, které používají jeho služby typu Analytics nebo AdSense, probíraná povinnost cookies vztahuje.
Obvyklé a hojně využívané řešení představuje pop-up lišta, která se zobrazí v popředí dolní nebo horní části stránky. Uživatel ji musí odkliknout, a tím dává najevo svůj souhlas s využitím cookies na webu. I když EU přímo nestanovuje, jaký by měl být text v tomto sdělení, vžila se následující formulace:
„Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.“
K implementaci tohoto prvku do webu slouží nejrůznější nástroje a služby, které provedou nezbytnou úpravu ve zdrojovém kódu. V MioWebu jsme pro vás nachystali jednoduchý způsob, jak souhlas nebo informace o cookies na web přidáte na pár kliknutí – najdete jej v tomto článku.
TIP: Pohlídejte si, aby výzva k odsouhlasení nenarušila koncept a design webu, a to především v jeho mobilní verzi. Může se stát, že „vyskočí“ přes celé okno, což nejednoho uživatele pořádně otráví. Odejde a půjde tam, kde mají responzivitu vyladěnou i v tomto detailu.
Vzhledem k předchozím informacím můžeme s trochou nadsázky tvrdit, že kontrolorem je samotný Google, který komplexně převzal směrnici za svou. Změnu na webu (vložení souhlasu) museli provozovatelé učinit do 30. 9. 2015.
Není však zřejmé, co se stane, pokud bude tuto „Google povinnost“ nějaký webař přehlížet. V tom se odborníci jen domnívají. Obecně panuje názor, že v takové situaci společnost služby u dotčených stránek vypne, než dojde k nápravě, nebo s nimi dokonce ukončí spolupráci. V praxi to znamená, že byste mohli přijít o důležité záznamy z Analytics či AdSense.
Na tuto otázku bychom mohli odpovědět slovem: bouřlivý. A to nepřeháníme. Evropská komise přišla s návrhem, který má původní směrnici nahradit. Nově by tak měla být povinnost právně závazná pro všechny členské státy, což změní i vcelku volný (resp. ignorující) výklad z pohledu české legislativy. Podmínky a pravidla pro cookies tak budou platit v celé Evropě. Uvidíme, do jaké finální podoby se koncept nakonec vyvine.
Věříme, že otázka povinnosti souhlasu s cookies na webu vám je po přečtení článku jasnější. Pokud bychom to měli shrnout, doporučujeme vždy lištu s oznámením na webu zobrazovat. A to i když např. využíváte jen Google Analytics pro pouhý základní přehled o návštěvnosti, čehož by se – s velkou pravědpodobností – nutnost týkat neměla. Jak už to ale bývá, výklady právních problémů bývají ošemetné a zahrnují nejrozmanitější nuance, které by mohly stát u zrodu zbytečných nepříjemností.
Dobrý den. Jak zjistím, zda já jako uživatel Miowebu vůbec využívám cizí cookies? Google reklamu nepoužívám. Používám na druhou stranu Kampaně s Neverending módem. Jedná se o cookies? Děkuji. Dan