Co je noindex
Noindex je hodnotou meta tagu (značky v html kódu), která předává vyhledávačům instrukci, aby neindexovaly danou stránku. To znamená, že ji sice navštíví a zanalyzují, ale vynechají její obsah a nebudou ho využívat jako jedno z kritérií pro umisťování v SERP.
Podobně fungují i další atributy: třeba nofollow, který se vztahuje k odkazu, nebo noarchiv, co brání archivaci. Všechna označení s funkcí příkazů tak souvisejí se SEO, někdy se využívají i v kombinacích – vyhledávač tak například obdrží pokyn neindexovat obsah, ale brát v potaz linky uvedené v textu.
Z indexace vylučují tvůrci stránek zpravidla méně důležité či obsahově méně významné součásti webu, u kterých nemá smysl zahrnovat je do výsledků vyhledávání.
Třeba kvůli tomu, že se jedná o duplicitní sekce, jednotlivé kroky nákupu v košíku e-shopu, části určené administrátorům, případně pro různé interní účely (vyhledávací/přihlašovací formulář, testovací podstránky...) a podobně.
Ukázka zápisu: <meta name=”robots” content=”noindex” />.
Rozdíl noindex vs. zákaz indexace v robots.txt
Vyloučit stránku a její obsah z indexování vyhledávacím robotem je možné jak přes hodnotu tagu noindex, tak i v souboru robots. I když obě metody slouží ke stejnému záměru, liší se postupem, jak dosáhnou požadovaného cíle.
- Noindex: vyhledávač se na stránku dostane, projde ji, ale nezařadí ji do indexu.
- Zákaz přes robots.txt: vyhledávač na stránku vůbec nepřijde.