Co je long tail
Anglický pojem long tail (v překladu „dlouhý ocas“) spadá v internetovém marketingu do oblasti optimalizace pro vyhledávače (SEO). Označuje specifický typ klíčového slova – je hodně konkrétní a oproti obecnějšímu výrazu méně vyhledávané.
A to představuje jeho největší výhodu. Jako velmi přesný a víceslovný termín nemá tak velkou konkurenci, a proto dokáže dostat obsah k uživatelům, kteří o něj skutečně stojí. U nich pak také existuje vyšší předpoklad k provedení konverze.
Příklad: Pokud někdo zadá do vyhledávače frázi „auto Škoda“, může mít ve skutečnosti zájem o řadu témat. Třeba se chce jen podívat na nové modely nebo najít diskuze či blogové články o vozidlech této značky.
Takže když by se mu na jeho dotaz např. zobrazil web zaměřený na prodej předváděcích vozů Škoda v Liberci (s texty optimalizovanými na příliš obecný pojem „auto Škoda“), dlouho by na daných webovkách nezůstal. Nepředložily by mu to, co očekával.
Ale naopak – když člověk přímo vyhledává přesné slovní spojení (= dostatečně zúženou problematiku), tedy v odborné terminologii long tail, a ukážou se mu v SERPu www stránky, co přináší odpovídající obsah, bude spokojený.
Výhody long tail klíčových slov
Když provozovatel webových stránek zacílí na longtaily, může mu takový postup zajistit:
-
Lepší pozice ve výsledcích vyhledávání – prosadit se a vyniknout mezi stovkou konkurenčních webů je snadnější než v zástupu statisíců obsahů, které se zaměřují na hojně vyhledávaná slova. Cesta nahoru proto není při kvalitní a pečlivé práci tak složitá.
-
Nižší cenu za proklik u PPC reklam – vyhledávané fráze přináší vyšší náklady v PPC reklamách. Menší konkurence zaručuje i menší cenu.
-
Vyšší konverzní poměr – prostřednictvím longtailů dochází k přesnějšímu zacílení, které na web přivádí návštěvníky s přesnějším požadavkem a jasnou potřebou, co rychleji vede ke konverzi.
-
Vyšší návštěvnost webu – příznivější umístění ve vyhledávačích zajišťuje i příliv uživatelů.
Nevýhody long tail klíčových slov
Na druhé straně se s delšími frázemi pojí také následující nevýhody:
-
Náročnější analýza klíčových slov – najít kvalitní longtaily je o něco těžší než v případě obecných a tradičních výrazů.
-
Web musí mít rozsáhlý obsah – do stručného textu se long tail klíčová slova nedají příliš dobře zakomponovat. Vyhledávací robot hlavně pozná, jestli jde o plnohodnotné sdělení, nebo jen o honbu za dobrou pozicí. Proto je nutné mít na stránkách dostatek obsahu, ve kterém lze longtaily přirozeně používat.