Vyzkoušejte Mioweb na 14 dní za 1 Kč! Objevte všechny výhody a funkce, které vám nabízí. Začněte tady.
Kvalita a atraktivita webu stojí a padá na obsahu a designu. A v těchto zásadních vlastnostech a parametrech sehrává velmi významnou roli i styl písma neboli font na webu, který ovlivňuje čitelnost textů i celkový vzhled stránek. Vybrat ten nejlepší tak může být docela oříšek. Máme tu pro vás pět tipů, které vám ho pomohou rozlousknout.
Ještě než se vrhneme na konkrétní rady, podívejme se na trochu teorie. Co tedy termín font označuje? Popisuje písmo určité velikosti a řezu. Řez udává, do jaké skupiny fontů dané písmo patří (např. Tahoma, Times New Roman, Arial a další), případně jak je zvýrazněno (např. kurzíva či podtržení). A nyní už si přečtěte avizovaná doporučení.
Font se v kombinaci s dalšími vlastnostmi webu podílí na utváření dojmu u návštěvníků. A proto by měl přesně korespondovat se stylem stránek. Nejde však jen o design, zde se o slovo hlásí celkový tón komunikace, který používáte k oslovování uživatelů a potenciálních zákazníků, a dále váš obor, resp. zaměření.
Jestliže např. provozujete restauraci s elegantním a honosným interiérem, kde podáváte vytříbené pokrmy s odkazem na prvorepublikovou kuchyni, vyhněte se ultra moderním fontům s futuristickými detaily. A takto bychom mohli v příkladech pokračovat dále.
Při vytváření webu byste měli ve všech fázích myslet na své publikum, takže i při hledání ideálního fontu. Jiné písmo se zkrátka hodí pro lifestylový magazín určený náctiletým (kteří určitě uvítají něco nekonvenčního), jiné zase pro prezentaci advokátní kanceláře (kde je potřeba zachovat formálnost). Opět zde tedy platí doporučení z prvního bodu, že svůj výběr nesmíte odvíjet od toho, co se líbí vám, ale na základě toho, co bude nejlepší pro návštěvníky.
Originální a neotřelý tvar, sklon a nejrůznější detaily mohou sice z písma dělat efektní doplněk pro vaše webovky, ale vždy si dobře ověřte, že zamýšlený font bude na webu bez problémů čitelný. Ptejte se známých nebo na specializovaných fórech, shánějte nezávislé názory. Právě subjektivita je při tvorbě webových stránek jedním z vašich největších nepřátel.
Požadavek na maximální čitelnost je důležitý pro snadné předávání informací, které mají určitým způsobem působit na uživatele. A když pro něj bude obtížné text přečíst, nezachrání to ani podstata sdělení. Jednoduše z takového webu odejde. Font také nesmí unavovat oko, musí ho přirozeně vést z řádku na řádek.
Na webové stránky zvolte raději čitelný než bohatě zdobený font
A dostáváme se k další zásadní otázce – zvolit na webu patkové, nebo bezpatkové písmo? Tímto přívlastkem se vyjadřuje, zda má zakončení v podobě „patek“, drobných čárek, co protahují a zdobí linii písmena. Když patky nemá, je na pohled jednodušší a minimalistické. Opět by volba měla vycházet z celé povahy webu.
Tip: Pokud se nebudete moci rozhodnout, jaký typ písma v rámci tohoto dělení zvolit, zaměřte se spíše na velikost a použité řádkování. Aktuálně se moderní webdesign soustředí především na zvětšování textů a zmírňování hustoty s cílem zajistit co největší přehlednost a čitelnost. Patky proto nemusí být až tak významné.
Každý font je výjimečný, výběr toho jednoho je proto hodně složitý. Určitě vás oslovuje hned několik druhů, a z toho důvodu koketujete s myšlenkou použít je na webu všechny. Některé třeba pro homepage, jiné pro menu a další zase pro blog, kontakty či FAQ. V takovém případě pamatujte na pořekadlo „méně je více“.
Pokud chcete mít na stránkách různé fonty, nepouštějte se do příliš divoké kombinace a nevyužívejte více jak 3 typy. A spíše než na rozlišení dle jednotlivých sekcí se soustřeďte na součásti každé stránky. To znamená, že jedním fontem budete psát titulky a dalším zbylý text. A třetí zvolené písmo poslouží trochu okrajově např. do informačních bublin.
Varování před překombinováním platí i pro barvy. Určitě upusťte od omalovánek. Působí neprofesionálním a kýčovitým dojmem. Písmo musí zapadat do barevného schématu, je jeho pomyslnou třešničkou na dortu. Když bude zkažená, ani sebelepší korpus špatný dojem ze závěrečné nepovedené tečky nepřekoná.
Vždy se v otázce barev soustřeďte na kontrast. Písmo musí na pozadí vyniknout, nesmí s ním splývat. Tradičně se používá černé na bílém, nicméně svou kreativitu rozhodně nemusíte omezovat tímto standardem. Stejného efektu docílíte i s tmavými a světlými tóny obecně.
Stále větší množství uživatelů přichází na weby z mobilních zařízení. Myslete na to a zvolte font, který vypadá skvěle jak na 24palcovém monitoru, tak na 5palcovém displeji telefonu. Proto zde musíme zopakovat jednu z hlavních náležitostí moderních webových stránek – dokonale responzivní design. Kromě přizpůsobení designových prvků zahrnuje právě i písmo.
Tip MioWebu:
Věříme, že jste v článku našli řadu užitečných tipů a výběr perfektního fontu pro vás nyní bude mnohem snadnější. Písmo v sobě skrývá ohromnou sílu. Působí na emoce, utváří dojem z přijímaného textu, umí probudit zvědavost. V MioWebu ho tak považujeme za jednu z nejpodstatnějších částí a vlastností webové prezentace. Nově jsme proto mezi funkcionality zařadili možnost přidat mezi defaultní typy i vlastní Google font, aby si naši uživatelé mohli vytvářet webové stránky, které i v tom nejmenším detailu zcela odpovídají jejich představám a požadavkům.
Jakými dalšími způsoby podpoří možnosti Miowebu vaše podnikání online? Ukážeme vám na nezávazné 30-minutové konzultaci, na kterou se přihlásíte tady a stránce.
Perfektne zhrnuté. Pre začiatočníkov by som ešte doplnil nástroj, ktorý pre výber fontov sám používam. Volá sa FontJoy a krátke informácie o ňom som uviedol vo svojom článku https://www.thelist.sk/fontjoy-parovanie-fontov/. Verím, že väčšine uľahčí prácu pri vyberaní správnych fontov na web. Nevýhodou je, že autori nemysleli na možnosť filtrácie fontov podľa jazykových skupín. Ale to sa dá odladiť.
Děkuji za přínosné tipy. Několik dalších postřehů (co se týče otázky, zda patkový nebo raději bezpatkový font) jsme sepsali do článku na našem blogu: https://www.odprezentuj.cz/blog/patkove-nebo-bezpatkove-fonty-a-jak-fonty-kombinovat/