Co je copywriting
Copywriting je pojem z oblasti reklamy a marketingu, kterým se rozumí kreativní tvorba textů pro nejrůznější účely.
Nejčastěji jde o prezentaci produktů a služeb s cílem zaujmout čtenáře, vzbudit u něj důvěru a přesvědčit ho k provedení akce, například k přečtení dalších informací, vyplnění objednávky, přidání zboží do košíku, koupi apod. Určitou odnoží copywritingu je copyediting, který představuje upravování již napsaných textů, aby byly čtivější, přehlednější a celkově kvalitnější.
Obecné zásady
Kvalitu výsledného textu lze hodnotit na základě rozličných parametrů, které vycházejí ze stanoveného záměru i z čistě obecně uznávaných pravidel souvisejících s gramatikou a stylistikou. Velký důraz se klade také na unikátnost a v případě potřeby i na SEO (optimalizaci pro vyhledávače) – správné uvádění vhodných klíčových slov, která napomáhají lepší viditelnosti obsahu ve vyhledávačích. Obecně by měl dobrý text splňovat následující kritéria:
- přehledná struktura s využitím odstavců, podnadpisů, odrážek apod.,
- absence pravopisných či stylistických chyb,
- originalita,
- maximální srozumitelnost a výstižnost,
- důvěryhodná, přesvědčivá a pravdivá sdělení,
- nápadité pojetí, co vzbuzuje pozornost,
- nenucené, ale přitom jasné vybídnutí k akci (může a nemusí být dle povahy textu).
Využití
Nejčastěji je copywriting skloňován v souvislosti s tvorbou webových stránek, avšak textař – copywriter se zabývá i dalšími typy textů. Patří mezi ně například:
- e-mailové zprávy a newslettery,
- PR články a tiskové zprávy
- propagační materiály – inzeráty, letáky, bannery atd.,
- claimy, slogany, hesla,
- názvy společností, služeb a výrobků,
- popisky produktů.
Model AIDA
Model AIDA je jedním z mnoha principů, které lze při copywritingu využít pro vytvoření ideálně vygradovaného sdělení. Jako určitá forma osnovy popisuje body, které by měl text postupně plnit.
- A (Attention – pozornost): článek musí upoutat čtenářovu pozornost, povětšinou se k tomu využívá úderný titulek či atraktivní grafika.
- I (Interest – zájem): dalším krokem je probudit zájem, například „vypíchnutím“ nějaké zásadní informace.
- D (Desire – přání): dále přichází na řadu přesvědčovací fáze, ve které by měl čtenář neboli potenciální zákazník získat nezlomný pocit, že danou věc či službu potřebuje. Že vyřeší jeho problémy a nabízí mu řešení. Používají se pro to logické argumentace a také emoce. §
- A (Action – akce): v závěru je vhodné čtenáře „popostrčit“ dále, vybídnout ho ke koupi/zavolání/registraci atd.
USP v copywritingu
Další často uplatňovanou zkratkou v oboru copywritingu je USP (unique selling proposition) – v češtině jedinečný prodejní argument. Ten by se měl v textu nacházet v podobě 1 až 3 výstižných vět, ze kterých čtenář okamžitě pochopí, v čem je popisovaná nabídka skutečně lepší než konkurenční a proč by jí měl dát přednost před ostatními dostupnými.