Vyzkoušejte Mioweb na 14 dní za 1 Kč! Objevte všechny výhody a funkce, které vám nabízí. Začněte tady.
Jedním z nejefektivnějších způsobů získání návštěvnosti pro váš web je optimalizace pro vyhledávače, neboli SEO. Jedná se o proces, při kterém upravujete svůj web tak, aby byl snadněji pochopitelný pro vyhledávače a zvýšila se pravděpodobnost, že bude lépe hodnocen během vyhledávání relevantních klíčových slov. Jinými slovy, bude se při vyhledávání konkrétního klíčového slova umisťovat ve výsledcích vyhledávání výše, a tím pádem získá mnohem vyšší návštěvnost.
Jednou z nejdůležitějších součástí SEO jsou klíčová slova. Optimalizace stránky na určité klíčové slovo vám dává kontrolu nad tím, na jaký dotaz se stránka ve výsledcích vyhledávání zobrazí, a jaký typ zákazníka vaši stránku navštíví. Správný výběr klíčových slov je proto pro optimalizaci vaší stránky naprosto nezbytný.
Výběr klíčových slov závisí především na cílech, kterých se s vaší stránkou snažíte dosáhnout. Cílem by totiž nemělo být pouze zvýšení návštěvnosti, ale hlavně zvýšení konverzního poměru. Klíčová slova by proto neměla být příliš obecná, ale měla by oslovovat konkrétní cílovou skupinu. Pokud například nabízíte prodej bytových dekorací, nemá příliš smysl cílit na klíčové slovo „bytové dekorace“. Na toto slovní spojení je ve výsledcích vyhledávání obrovská konkurence a získat rozumné umístění je velmi obtížné. Navíc, co vlastně hledá člověk, který zadá do Google či Seznamu výraz „bytové dekorace“? Hledá inspiraci pro výzdobu bytu, návod na domácí výrobu dekorací z přírodnin, nebo si chce nějakou dekoraci koupit? Většina lidí, která by na vaše stránky přišla na tento výraz, by tam nenašla to, co ve skutečnosti hledala. Mnohem lepší je optimalizovat stránky na výrazy typu: „porcelánová halloweenská dýně výprodej“, nebo „dřevěný dekorační zápich cena“. Tato klíčová slova sice nejsou vyhledávána tak často jako obecnější výrazy, ale je zde mnohem menší konkurence. Navíc člověk, který hledá podobné výrazy, většinou již přesně ví, co chce a je tedy mnohem pravděpodobnější, že se stane vaším zákazníkem. Tato delší a cílenější klíčová slova jsou známa také jako „long tail keywords“, neboli „klíčová slova s dlouhým ocasem“.
Představte si sami sebe na místě vašich zákazníků. Jaká klíčová slova byste použili vy, pokud byste chtěli najít něco z vašeho sortimentu? S klíčovými slovy vám dokáže pomoci i samotný Google. Pokud zkusíte vyhledat nějaké obecné klíčové slovo vztahující se k tématu vaší stránky a sjedete na stránce s výsledky vyhledávání až dolů, naleznete tam seznam dalších výrazů, které zadávají uživatelé hledající stránky z vašeho oboru. Pokud například dáte vyhledat klíčové slovo „bytové dekorace“, Google vám navrhne výrazy:
Pokud kliknete na některý z nich, zobrazí se vám další vyhledávání a na jeho konci opět související výrazy. Tímto způsobem můžete pokračovat do nekonečna.
Dalším způsobem jak získat klíčová slova je využití našeptávače v Google. Jakmile napíšete do vyhledávacího políčka slovo, například „dekorace“ Google se pokusí klíčové slovo dokončit a navrhne vám různé možnosti. Nevýhodou takto získaných klíčových slov je však skutečnost, že neznáte jejich skutečnou konkurenčnost, ani to, jak často jsou vyhledávána. Naštěstí existuje velice pohodlné řešení – plánovače klíčových slov.
Pokud máte účet v Google Ads nebo u Skliku (Seznam.cz), můžete zdarma využít jejich služby Plánovač klíčových slov. Po zadání obecného výrazu se vám zobrazí velké množství souvisejících výrazů, včetně toho, jaký mají objem vyhledávání a jaká je jejich konkurenčnost. Podobnou službu nabízí i český program Collabim. Existuje i mnoho dalších profesionálních nástrojů na výzkum klíčových slov, které fungují podobbně, ty jsou však většinou placené.
Z plánovačů klíčových slov snadno získáte tisíce výrazů, včetně informací o jejich četnosti vyhledávání a síle konkurence. Je jasné, že všechna tato slova na vašich stránkách umístit nemůžete. Musíte výsledky důkladně analyzovat a vybrat ze seznamu nejlepší klíčová slova, na která se vyplatí optimalizovat.
Nalezená klíčová slova vložte do tabulky například v Excelu či Google dokumentech, abyste je mohli rychle porovnat a seřadit podle různých polí. V tabulce budete mít u konkrétního klíčového slova další sloupce:
Zkuste najít výrazy, které mají co největší hledanost při co nejmenší konkurenčnosti, přitom však dávají pro vaše podnikání smysl. Mělo by jít o slova, ze kterých je patrné, že návštěvník hledá to, co je účelem vaší stránky a ne něco jiného. Pokud například prodáváte výše zmíněné bytové dekorace, nemá pro vás smysl cílit na výraz „jak si vyrobit dekoraci do bytu“. Nezapomeňte, vaším cílem není přivést na stránky jakékoli návštěvníky, nýbrž návštěvníky, kteří mají potenciál stát se vašimi zákazníky. Vybírejte proto taková klíčová slova, která s tímto záměrem korespondují.
Vybraná klíčová slova umístěte do hlavního nadpisu, meta tagů „title“ a „description“ a samozřejmě také do textu stránky. V žádném případě však nepoužívejte klíčová slova v obsahu nepřirozeně často. Nezapomeňte, že text děláte především pro své návštěvníky a zákazníky, nikoli pro vyhledávače. Čím přirozenější a čtivější text bude, tím lépe pro vaše SEO. Výskyt klíčového slova by měl na vašem webu být pokud možno unikátní. Co to znamená? Každá ze stránek vašeho webu by měla být optimalizována na jiné klíčové slovo a obsahovat unikátní text, a meta popisky, které tato slova budou obsahovat.
Pokud pro svůj web používáte Mioweb, máte to jednoduché. Nastavení provedete jednoduše přímo v detailu konkrétní stránky nebo jakéhokoliv jiného příspěvku.
Ve třetím díle Mioweb radí jsme vám s kolegou Danem prakticky ukazovali, jak se to dělá. Záznam najdete zde.
Lukáš Kochrda – Mioweb.cz
Vybrat správná klíčová slova není snadné. Je to však skvělá příležitost, jak překonat vaše konkurenty a zaujmout jejich místa ve výsledcích vyhledávání. Pokud se vám to povede, budete moci na vaše stránky přivést velké množství cílené návštěvnosti, kterou můžete proměnit v loajální zákazníky.