Vyzkoušejte Mioweb na 14 dní za 1 Kč! Objevte všechny výhody a funkce, které vám nabízí. Začněte tady.
Ať už web delší dobu provozujete, právě sami stavíte nebo si ho necháváte stavět na klíč, pravděpodobně jste narazili na spoustu otázek, které se webu týkají. V tom množství může být obtížné poznat, které jsou opravdu důležité pro úspěch vašeho online projektu. Z mé zkušenosti jsou nejdůležitější dvě z nich a na ty se dnes podíváme podrobněji.
Nejdůležitější rozhodnutí kolem webu by vždy měly vycházet z odpovědí na tyto dvě otázky:
Aneb proč vlastně web máte. Ve výsledku totiž chcete návštěvníka webu přivést k akci, jejímž prostřednictvím VY dosáhnete svých cílů*. Většinou takových, které se dají (přinejmenším zprostředkovaně) vyjádřit v penězích.
Vaším cílem může být např.:
*Aby vše fungovalo, mělo by se jednat o oboustranně přínosnou situaci. Vy získáte užitek tím, že návštěvník webu udělá akci (např. koupí váš produkt) a on získá užitek z výsledku své akce (váš produkt mu pomůže v jeho situaci).
Určitě je na místě zmínit, že požadovanou akci nemusí návštěvník webu udělat přímo na webu. Někdy to dokonce ani není možné, např. když chcete aby navštívil vaši provozovnu a v ní nakoupil.
Ale i tak je třeba mít “finální” akci jasně definovanou, protože potřebujete, aby ji web podporoval.
“Finální” akci je důležité nezaměňovat s tzv. call to action přímo na webu (výzva k akci, kterou má člověk na webu udělat, např. kliknout na tlačítko “stáhnout eBook” nebo vyplnit kontaktní formulář). Akce provedená návštěvníkem přímo na webu totiž většinou není požadovanou finální akcí, kvůli které máte web postavený.
Rozdíl mezi call to action na webu a vaším “skutečným” cílem jednoduše zjistíte tak, že finální akce návštěvníka webu vám přinese skutečnou hodnotu (a nic dalšího po ní už není třeba). Call to action je naproti tomu jeden z kroků předcházejících finální akci a je po něm potřeba návštěvníka webu vést k dalším krokům.
Píšu to hlavně proto, aby vás nesvádělo stavět web s cílem, aby vám lidi klikali na tlačítka (na což by web byl skvěle přizpůsobený), ale potom by už nedělali finální požadovanou akci – nekoupili by váš produkt.
Tím se dostáváme k druhé zásadní otázce, která na první úzce navazuje.
Aneb co zákazníkovi přináší hodnotu. Odpověď na tuto otázku poznamená všechny oblasti vašeho webu a měla by být i filtrem při jakémkoli zásahu do struktury nebo obsahu.
Nejdřív je potřeba podívat se na vámi požadovanou akci nikoli z vašeho pohledu, ale z pohledu potenciálního klienta. S jakým cílem je na vašem webu? Co pro něj nákup vašeho produktu znamená?*
*Z toho vyplývá, že byste měli při tvorbě a provozu webu vycházet z dobré znalosti vašeho klienta, jeho opravdových potřeb a jeho nákupního chování. Ale o tom třeba někdy jindy.
Pro klienta je nákup vašeho produktu prostředkem k dosažení jeho cíle (o vás mu vůbec nejde) a tak završením určité cesty. Tu začala nějaká potřeba (jejímž řešením je váš produkt), která ho na váš web přivedla.
Váš web je proto ideální vnímat jako cestu, která vede klienta k dosažení jeho cíle. Dle povahy vašeho produktu nebo služby je tato cesta různě dlouhá (může se odehrát při první návštěvě na jedné stránce webu nebo trvat i týdny a procházet přes více stránek).
Co z toho plyne? Každou stránku, text i element vašeho webu byste měli tvořit s tím, zda přispívá k tomu, že návštěvník nakonec dosáhne svého cíle (= udělá vámi požadované rozhodnutí).
Když se budete na svůj web dívat jako na cestu, po které jde zákazník ke svému cíli, zřejmě zjistíte, že některé části webu zákazníkovi na jeho cestě nepomáhají. Nebo jsou dokonce aktivní překážkou v tom, aby se k cíli dostal. Často je to v důsledku toho, že chcete na web nacpat co nejvíc informací a nerespektujete, kdy je na své cestě klient potřebuje získat. Nebo se na web prostě časem nabalí, protože začnete automaticky přidávat všechny stránky, které se běžně na webech používají.
Dobrým pravidlem je určitě začít s minimem stránek a vše dělat co nejjednodušší. Při provozu nezapomeňte měřit výsledky a sbírat zpětnou vazbu od návštěvníků vašeho webu. Je totiž pravděpodobné, že napoprvé nebude vše optimální a minimálně ze začátku bude třeba web operativně upravovat.
Zároveň nechci tajit, že k úspěšnému postavení webu je mimo odpovědí na dvě zásadní otázky potřeba i trocha cviku a znalostí o struktuře jednotlivých stránek. Včetně toho, jakou podobu a strukturu by měl mít obsah, který na ně dáváte, aby opravdu vedl návštěvníka webu k požadovanému cíli.
Úplně dopodrobna se tomu v rámci jednoho článku není možné věnovat. Vše dohromady by vydalo na samostatný kurz.
Doslova.
Potřeba předat lidem know-how, jak co nejúčinněji a zároveň nejjednodušeji pracovat s návštěvníky jejich webu, nás vedla k vytvoření vzdělávacího kurzu Jeden web. Celý kurz pomáhá nejen najít odpovědi na důležité otázky kolem webu a vašich klientů, ale také krok za krokem vytvořit systém, který provádí návštěvníky vašeho webu Cestou zákazníka – od prvního kontaktu až k požadované akci. Pomáhá vám ujasnit si, co by jednotlivé kroky této cesty měly obsahovat a jak strukturovat a opatřit obsahem jednotlivé stránky. A také, jak vše v Miowebu nastavit po technické stránce.
Kurz je přístupný každému klientovi s tarifem Mioweb ihned po nákupu.