Vyzkoušejte Mioweb na 14 dní za 1 Kč! Objevte všechny výhody a funkce, které vám nabízí. Začněte tady.
SEO. Tři písmena, kolem kterých se objevuje spousta otazníků, mýtů a nepřesností. Nejednomu tvůrci či provozovateli webu tvoří vrásky na čele. Často ale zbytečně, protože „podhoubí“ dobré optimalizace se nachází v prostém a přirozeném základu – webu, co ve všech ohledech znamená přínos pro uživatele.
A k tomu se přinejmenším přiblíží i laik. Stačí selský rozum, pár hodin vstřebávání poznatků, potřebné úpravy a voilà, hezké, přívětivé a alespoň trochu seo friendly stránky jsou na světě.
Dobře, nebudeme to bagatelizovat. Zas tak jednoduché to není. Ale určitě můžete zapomenout na horlivé počítání klíčových slov v textech nebo „plácání“ se ve vyčpělých katalozích a hromadné nakupování odkazů na link farmách (ostatně, to už jsme zabrousili do podvodných technik).
Takže jakých postupů a metod držet, aniž byste se museli „piplat“ s náročnými detaily a pokročilými vychytávkami? Přinášíme souhrn nejdůležitějších rad a tipů, co vám pomohou zorientovat se v této obávané problematice.
Jak už jsme naznačili v úvodu, alfou a omegou byl, je a bude kvalitní obsah. Připravujte ho s vědomím, že jeho hlavní účel spočívá v co nejlepším zodpovězení uživatelského dotazu. Předávejte vyčerpávající informace, obsáhněte téma do hloubky, propracujte ho pečlivěji než konkurence, která vás nyní přeskakuje v SERPu.
Žádná vata nebo dokonce zapovězené „tapetování“ klíčovými slovy – pryč jsou doby, kdy jste ve výsledcích vyhledávání vyšplhali výš díky „Dovolená u moře je nejlepší letní dovolená, protože dovolená léto 2010 vám zajistí pohodu a skvělé zážitky. Ať už vás láká dovolená Itálie, dovolená Chorvatsko nebo dovolená Řecko, u nás si vyberete levnou dovolenou letecky i autobusem“.
Ano, keywords v textu potřebujete, ale využívejte je přirozeně, v kombinaci se synonymy, variacemi a příbuznými výrazy, co se v dané problematice také vyskytují. Myslete vždy na to, že chcete získat pozornost potenciálního publika. Jakmile ho zaujmete (protože u vás najde to, co hledá), začne vám významné plusové body připisovat i vyhledávač.
Když přinášíte zajímavé a hodnotné informace, odkazují na vás jiné weby (nebo tomu pomáháte cílenými linkbuildingovými aktivitami). Budujete si autoritu, a od vyhledávačů tak získáte nálepku „ověřená kvalita“ – za předpokladu, že vás doporučují dobře vnímané stránky.
Líbivá síť zpětných odkazů se proto řadí mezí klíčové součástky pomyslného katapultu, co vás vymrští na dobré (vyšší) pozice ve vyhledávání. Google před časem prozradil, že odkazové portfolio patří mezi nejzásadnější hodnotící faktory (společně se super obsahem a RankBrain).
Pečlivě se zabývejte titulkem (meta title) a popiskem (meta description). Proč? Protože ovlivňují to, jestli se k vám uživatelé prokliknou. Dávají vám prostor odlišit se, chytit pozornost jinak než stejně zaměřené weby.
Podívejte se na ukázku níže, ve které jsme červeně ohraničili titulek a žlutě popisek. Všimněte si, že u varianty A jsou texty hravější a kreativnější než u B a C, nechybí výzva k akci, ale ani důležité klíčové výrazy. Mnohem víc tak lákají ke kliknutí.
Nad čím naopak neztrácejte čas, to je vyplňování meta tagu keywords. Vyhledávače ho stejně neberou v potaz a do celkového hodnocení webovek také nepřispěje.
Pozor na čekání, které představuje úhlavního nepřítele nejen pro UX, ale i pro SEO. Rychlost patří mezi hodnotící faktory. Lepšího umístění ve výsledcích vyhledávání tak zpravidla dosahují internetové stránky s bleskovými odezvami. Postarejte se tedy o to, aby načtení stránky netrvalo „věčnost“.
Podívejte se na data od Googlu, která ukazují, jak se zvyšuje pravděpodobnost míry opuštění webu s narůstajícím časem načtení.
I když se uvedená čísla týkají mobilních zařízení, varování před pomalými reakcemi samozřejmě platí i pro přístupy z desktopu.
Obecně lze doporučit, abyste se dobu snažili udržet pod 3 sekundy. Vyšší hodnoty vyžadují vaše zásahy – zmenšit velikosti multimediálních souborů, vypnout či nahradit zbytečné nebo zpomalující pluginy, upravit kód, pořídit výkonnější webhosting apod.
Mimochodem, jestli ještě nepoužíváte responzivní šablonu, tedy takovou, co se bez problémů zobrazuje na velkém monitoru i 4palcovém displeji telefonu, urychleně to napravte.
RankBrain je algoritmus, který Google využívá při určování pořadí webů ve výsledcích vyhledávání. Někdy bývá připodobňovaný umělé inteligenci, a to proto, že je schopný „učit se“ a přizpůsobovat.
Na základě chování uživatelů, kteří nějakým způsobem pracují s výsledky vyhledávání a následně i s webem, kam se proklikli, snižuje nebo zvyšuje hodnocení dané stránce. Google si tedy takto všímá, kde se návštěvníkům líbí a kde ne. Bere v potaz míru prokliků, opuštění a další podobné ukazatele.
A v závěru jsme se opět dostali k tomu, že webovky musí být „dokonale vybroušené“ zejména pro lidi, nikoliv roboty. Proto ke všemu přistupujte komplexně. „Dělat SEO“ znamená zaměřovat se na všechny aspekty vedoucí ke spokojenosti návštěvníků. Proto se tato oblast v současné době prolíná i s ostatními důležitými požadavky, jako jsou atraktivní vizuál, skvělá struktura, bezchybná funkčnost a další parametry.