Vyzkoušejte Mioweb na 14 dní za 1 Kč! Objevte všechny výhody a funkce, které vám nabízí. Začněte tady.

Uspořádejte úspěšnou soutěž: 6 tipů jako návod od A do Z

Online marketing nabízí široký arzenál nástrojů a metod, díky kterým si můžete z trhu „ukousnout“ víc. Pomáhají zvyšovat zájem publika, povědomí o značce a v cíli také zisky. Patří mezi ně také uživatelské soutěže, co naplňují známé rčení, že i s málem lze dokázat velké věci. Nevyžadují obrovské rozpočty, a přesto přinášejí zajímavé výsledky. Poradíme vám, jak soutěž vymyslet, naplánovat a správně využít, a tak z ní vytěžit maximum pro růst vašeho byznysu.

Jasně a stručně: přehled hlavních výhod soutěží na internetu

  • Podpora budování vztahu se (potenciálními) zákazníky
  • Přirozené představení sortimentu/nabídky služeb
  • Posílení loajality a důvěry publika
  • Šíření povědomí o značce
  • Zvýšení návštěvnosti webu
  • Zvýšení aktivity nebo počtu fanoušků/sledujících na sociálních sítích
  • Efektivní sběr kontaktů

1. Čeho chcete dosáhnout aneb jasný cíl

Na začátku si musíte ujasnit, proč internetovou soutěž pořádáte. Co od ní očekáváte? Chcete ji využít k propagaci nového zboží nebo má přivést nové návštěvníky na vaše webové stránky? Nebo snad potřebujete rozšířit databázi e-mailových kontaktů?

Od vytyčeného cíle se následně bude odvíjet celková podoba soutěže – podmínky, úkol či otázka a další specifikace. Navíc pak snadno zhodnotíte, jestli se vám vyplatila a co případně příště udělat jinak, abyste výsledky vylepšili.

2. Jakou zvolit formu?

A teď vás čeká asi nejtěžší krok, a to dát soutěži obrysy podle toho, jaký cíl jste stanovili. Když budete chtít „ukázat světu“ re-designované webovky, musíte na ně návštěvníky nahnat z jiných zdrojů, jako jsou sociální sítě, newslettery nebo specializované portály, které přinášejí přehled aktuálních soutěží na internetu.

Pokud je vaším záměrem „rozproudit klidné vody“ firemních facebookových stránek nebo zkrátka chcete, aby vše probíhalo na Facebooku, využijete k tomu timeline nebo aplikaci od specialistů (vytvářejí koncepty na míru). S jejich pomocí pak uspořádáte soutěž, co mnohé nezbytné procesy zautomatizuje, zachytí důležitá data a navíc bude zajímavá i grafickým provedením. Jednou z takových společností je např. SocialSprinters.

Oblíbené varianty:

  • fotosoutěže s úkolem typu „pošlete nám fotku, jak si nejraději vychutnáváte naši čokoládu/jak jste si užili léto“,
  • tipovačky, u kterých mají lidé odhadnout např. kolik ks nějakého zboží jste prodali za minulý měsíc,
  • sdělení přání, kdy vybídnete uživatele, aby napsali, co by např. chtěli najít pod stromečkem,
  • vědomostní s otázkou, co se bude týkat vašeho oboru či přímo vaší společnosti,
  • kreativní aneb „vymyslete slogan/básničku, co nejlépe vystihne vlastnosti tohoto stanu”,
  • dohledání informací o výrobku – pošlete tak uživatele na své webové stránky.

Jak na sběr odpovědí/soutěžních příspěvků

U vlastního webu můžete popustit uzdu fantazii a naprogramovat originální formulář. Případně soutěžící navigujte do e-mailu či komentářů pod text oznamující zadání. Mimochodem, dobrou práci odvede i dotazník v Google dokumentech.

U „sociálek“ je to jasné. Buď budou uživatelé komentovat, lajkovat, psát na timeline nebo se s vámi spojí přes zprávy. Záleží jen na tom, jaký kanál pro vás bude pohodlnější na sledování a správu.

A teď jedno velké pozor: než soutěž na sociální síti spustíte, důkladně si pročtěte pravidla, abyste se svou propagací nenarazili. Podívejte se např. na podmínky Facebooku (potřebné informace se nachází v části E).

3. Nalákejte na zajímavé odměny a ceny

Největší motivací k účasti ve vaší soutěži jsou jednoznačně výhry. Takže si na jejich vymýšlení dejte záležet. Na rovinu – nikoho asi příliš neohromíte možností získat slevu 3 % na nákup ve vašem e-shopu

Aby se lidé chtěli zapojit a pochlubili se svým přátelům, musí je ceny zaujmout. Mějte také na paměti, že by měly souviset s oblastí, ve které podnikáte. Jestliže prodáváte oblečení, opravdu není dobrý nápad dávat do soutěže zahradní sekačku.

ceny internetová soutěž

4. Sestavte neprůstřelná pravidla soutěže

Dále zformulujte pravidla a podmínky soutěže. Na internetu najdete spoustu vzorů, nemusíte tedy celé znění sestavovat sami. Obecně jde o to uvést:

  • kdo je vyhlašovatelem,
  • kdo se může zúčastnit (např. vyloučíte zaměstnance své firmy),
  • že si vyhrazujete právo soutěž kdykoli ukončit, změnit či zrušit,
  • od kdy do kdy probíhá,
  • o co se hraje,
  • přesný postup pro účast (napsat komentář, vložit fotku, odpovědět na e-mailovou adresu atd.),
  • kdy bude vyhlášen výherce,
  • jak výherce kontaktujete a jakou má lhůtu na odpověď,
  • eventuálně také upozornění, že zapojením do soutěže vám soutěžící dává souhlas se zpracováním osobních údajů (a dalším využitím pro marketingové účely),
  • na Facebooku – že Facebook není do soutěže žádným způsobem zapojený.

5. Dbejte na srozumitelný a snadný postup

„Klikněte sem, pošlete zprávu tam, registrujte se zde, najděte v e-shopu to a to, uběhněte 5 km a zazpívejte oblíbenou písničku.“… Tak takhle opravdu ne. Neodrazujte uživatele komplikovaným postupem s mnoha kroky a dílčími úkoly.

pravidla soutěže co nejvíce usnadněte

Udělejte soutěž co nejjednodušší a hlavně tak, aby odpovídala schopnostem vaší cílové skupiny. Věkovou kategorii 50+ asi nebudete posílat na Instagram s hromadou hashtagů.

6. Propagujte a připomínejte

Nezapomeňte na to, že soutěž má mít marketingový efekt. Takže musí vyvolat zájem. Nespoléhejte se ale jen na „první vlnu“ po spuštění. Udržujte pozornost propagací a připomínáním.

Využijte všechny komunikační kanály. Běží soutěž na webu? Oznamte to na sociálních sítích a v newsletteru. A to platí i naopak – když se soutěží na vašich facebookových stránkách, zvýrazněte to v aktualitách nebo samostatném článku na blogu.

A na závěr tu pro vás máme ještě jedno doporučení. Pokaždé dostůjte svým slibům a pořádejte transparentní soutěže, u kterých nevzniká prostor pro jakékoli pochybnosti. Férová hra je základ, bez ní ztrácí marketing touto cestou svůj význam.

Chcete se dozvědět, jak využít návštěvnosti vašeho webu díky soutěži na maximum? Jak vám ve vytvoření webu, který umí návštěvnost měnit v prodeje, pomůže Mioweb? Spojme se na nezávazné konzultaci k vašemu projektu:

  • Pomůžeme vám rozhodnout se, zda je pro vás Mioweb vhodný.
  • Ukážeme, v čem konkrétně může Mioweb pomoci vašemu projektu.
  • Zjistíte, jak jednotlivé funkce Miowebu podpoří váš online prodej.
  • Získáte jistotu v tom, jaké jsou další kroky k realizaci vašeho projektu.
Katka pečuje o celý projekt MioWebu a jeho tým. Miluje spolupráci a brainstorming. A taky počítače a techniku jako takovou. Návody otevírá až v nouzi nejvyšší.
Komentáře
  1. Alex Hales napsal:

    Udělejte soutěž co nejjednodušší a hlavně tak, aby odpovídala schopnostem vaší cílové skupiny. Věkovou kategorii 50+ asi nebudete posílat na Instagram s hromadou hashtagů.

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů.