Vyzkoušejte Mioweb na 14 dní za 1 Kč! Objevte všechny výhody a funkce, které vám nabízí. Začněte tady.
Kliknout, vybrat soubor a vložit – přidat obrázek na web v běžném redakčním systému není žádná věda. Stačí pár vteřin a máte hotovo. Jenže takový postup je špatně, protože na něco zapomíná. Měl by zahrnovat ještě jeden krok, a to psaní. Ke každému grafickému prvku totiž patří tzv. ALT text, díky kterému ho vezmou v potaz i vyhledávače.
Jak vyplynulo z úvodu článku, na pojem ALT text narazíte v oboru optimalizace pro vyhledávače, se kterým úzce souvisí. Konkrétně spadá pod on-page faktory. Můžete se setkat i s jinými názvy, jako je např. alternativní text, ALT popisek, ALT tag nebo atribut. I když různé zdroje používají odlišná pojmenování, vždy jde o jednu a tu samou věc.
Termín tedy označuje specifický popis obrázku, který plní roli důležité nápovědy – pro vyhledávací roboty i uživatele. Na stránce se alt text zobrazuje tehdy, když selže načtení daného obrázku. K tomu může dojít z mnoha důvodů. Někteří uživatelé si nastavují prohlížeč tak, aby fotky a další podobné prvky vůbec nenačítal. Chtějí např. šetřit data při využití internetu v mobilu nebo celkově urychlit chod programu.
ALT text se nachází ve zdrojovém kódu. Takže ho v případě zájmu můžete vyplňovat přímo do něj. Aby vám to šlo dobře od ruky, uvádíme příklad HTML zápisu:
Možná se vám teď zdá, že to s tou důležitostí ALT textu není „tak horké“, když se na webu za běžných okolností neobjevuje. Jenže i když není vidět, dokáže velké věci. Shrnuli jsme je pro vás do dvou nejzásadnějších argumentů, které vypovídají o pozitivním vlivu ALT tagu na chod a úspěšnost stránek. Proč mu tedy věnovat pozornost?
Občas dochází k záměně ALT textu a titulku obrázku. Oba popisují grafiku, ale za jiným účelem. V čem se tedy liší? Je to jednoduché: alternativní text standardně „stojí opodál“, není na webu vidět. Zatímco titulek (title) ano. Ukáže se uživateli po najetí kurzorem na obrázek.
Tipy pro psaní
Při vyplňování se vyvarujte kopírování a buďte vždy unikátní. Jinak vytvoříte duplicitní obsah. A když ho bude moc, vyhledávače vás za to „odmění“ penalizací. Také zapomeňte na jakékoli tendence využít prostor pro ALT tag k vypsání co největšího množství klíčových frází.
Jako u každé problematiky, i zde ale existuje výjimka. Alternativní text nedoplňujte u obrázků, které jen zdobí. Nemají výpovědní hodnotu, působí jen jako vizuální doplněk, součást designu. Typicky se může jednat o pozadí, oddělovače, lišty, rámečky apod. Svým zaměřením nezasahují do podstaty obsahu, tak jimi zbytečně nemotejte „hlavu“ vyhledávačům.
V editoru Miowebu doplníte alternativní text k obrázkům a fotkám na pár kliknutí. Nemusíte prolézat zdrojový kód a rozšiřovat ho o další tag. Stačí si jen při vkládání obrázku všimnout správného políčka a nenechat ho prázdné. Abyste bez hledání věděli, co a jak, přichystali jsme přehledné instrukce.
Pro kontrolu můžete editor přepnout do HTML a uvidíte, že zápis obsahuje tag „alt“ s vaším textem.