Vyzkoušejte Mioweb na 14 dní za 1 Kč! Objevte všechny výhody a funkce, které vám nabízí. Začněte tady.
Už několikrát jsme vás v našich článcích upozorňovali, že na „chycení“ uživatele, který přijde k vám na web, máte jen omezený čas. Konkrétně jde o pár vteřin. Když ho během této chvilky nezaujmete, pravděpodobně vaše stránky opustí. Ale nenechte se mýlit, pozornost nepoutá jen pěkná grafika a povedený obsah.
Návštěvník potřebuje vidět, že se u vás neztratí. Že u vás jednoduše najde vše, co potřebuje. Že mu cesta k informacím nebude dlouho trvat. Proto při tvorbě stránek pamatujte i na dokonale vyladěnou navigaci, která ho vždy výborně nasměruje. Spoustu užitečných rad a praktických doporučení pro její sestavení najdete v následujících tipech.
Originalita se v přehlceném internetovém prostředí hodně cení, v tuto chvíli na ni ale zapomeňte. Nevymýšlejte žádné inovace ohledně umístění menu s navigací a držte se osvědčené klasiky. Uživatelé jsou zvyklí, že tento prvek najdou v horizontální linii v horní části webu nad nebo pod úvodním obrázkem/logem/sloganem. Eventuálně ho očekávají ve vertikální poloze na levé (pravé) straně.
Jakákoli jiná pozice zkomplikuje používání webu a zvyšuje riziko, že návštěvníka „otrávíte“. Nikdo nechce klikat a pátrat a pátrat a klikat… Všichni se chtějí co nejrychleji dostat k tomu, co potřebují. Nestavte proto lidem do cesty překážky v podobě schované a těžce odhalitelné navigace.
Navigace slouží pro větší přehlednost a usnadňuje pohyb na webu. Když ale do menu „nasázíte“ desítky odkazů, úplně jeho potenciál pomáhat s orientací „zazdíte“. Vznikne chaos, ve kterém se stejně nikdo nevyzná. Nebo alespoň ne rychle. Proto při výstavbě navigačního rozcestníku myslete hlavně na praktičnost, užitečnost a použitelnost.
Obecná doporučení se pohybují okolo počtu 5–7. Množství ale závisí i na povaze webových stránek. Pokud máte rozsáhlý web se stovkami různorodých podstránek, určitě se to projeví i na velikosti menu, ve kterém se nespokojíte jen s pár položkami.
Doporučujeme využívat i členění podle hierarchie jednotlivých sekcí, kdy si vyberete např. právě pět hlavních stránek webu a pod ně uvedete do menu i důležité podstránky. V editoru Miowebu takovou navigaci vytvoříte jednoduchým přetahováním a přesouváním položek.
Příliš složitá navigace (nejen) na webu působí na návštěvníky vždy chaoticky
Rozbalovat, nebo ne? To je další velké téma, co se vztahuje k webové navigaci. Tzv. rozbalovací menu, kdy se po umístění kurzoru na jednu položku zobrazí další a další, jsou u mnoha tvůrců stránek velmi oblíbená. Dovolují zahrnout do navigace hodně odkazů, a přitom ji na první pohled ponechat přehlednou. V otázce uživatelské přívětivosti a přístupnosti vyhledávačů (SEO) to už ale tak „slavné“ není.
Mnoho odborníků poukazuje na to, že vyhledávací roboti nemohou rozbalovací menu dokonale procházet, což vede i ke zkreslením a chybám při vyhodnocování daného webu pro stanovení místa v SERPu. Také zmiňují nepříliš dobrý uživatelský zážitek, protože „efekt rozbalení“ chvilku trvá. A to návštěvníka zdržuje a zbytečně rozptyluje jeho pozornost. On už si nějakou položku v menu vybral, chystá se na ní kliknout, ale najednou se objeví x dalších. Tím ho zastavíte a místo toho, aby rovnou přešel dál (třeba k objednávce), donutíte ho opět přemýšlet a vybírat z menu.
A ještě větší neplechu tento typ navigace dělá, když se k ní vážou „technické“ nedostatky typu – menu je citlivé na přejíždění kurzorem, a proto se nekontrolovatelně rozbaluje/zabaluje; nebo se v něm nacházejí neaktivní plochy, co brání rychlému prokliknutí; apod.
Víte, že se svými návštěvníky můžete komunikovat i prostřednictvím navigace? Stačí upustit od nešvaru „Produkt“, „Služby“ nebo „Co děláme“ a místo nich uvést výstižný popisek. Vyrábíte dorty? Tak namísto obligátního „Naše práce“ zaujměte položkou s názvem ve stylu „Naše domácí dorty“.
Zaměřte se na to, abyste i tímto malým prvkem ukazovali návštěvníkovi, co umíte nebo prodáváte. Ten tak bude mít šanci zjistit zase o něco rychleji, že je na správném místě. A to ho samozřejmě i přiblíží ke konverzi.
V neposlední řadě je unikátní a odpovídající text v menu výhodná volba i pro SEO. O to více, když při vymýšlení popisků přihlédnete i na klíčové fráze. Vyhledávač díky dobře popsané navigaci okamžitě pozná relevantnost vašeho webu, a proto ho upřednostní před jinými, které se drží zastaralých univerzálních sdělení.
I v závěrečném tipu zůstaneme „uvnitř“ navigace. Už víte, že musíte přihlédnout na počet i podobu položek. Kromě toho řešte i efektivní uspořádání. „Orámujte“ menu nejdůležitějšími odkazy. Obvykle na jeho začátku u propracovaných a kvalitních webů najdete cestu ke službám, které ukazují, co děláte, a na konci ke kontaktům, které umožňují spojení vás a potenciálních zákazníků.
Toto pravidlo má kořeny v psychologických fenoménech (efekt primárnosti a aktuálnosti), které pojednávají o tom, co lidé vnímají intenzivněji. Ano, tušíte správně – nejvíce si pamatují informace, které se k nim dostaly v prvotních chvílích kontaktu a pak ty nejčerstvější, tedy ze závěru.
Pokud tedy chcete umocnit dojem z vybraných podstránek, řiďte se těmito poznatky o kognitivních procesech. A i tady ale připomínáme, že vše musí být logické, s přihlédnutím na povahu nebo cíle webu a také maximálně přehledné.