Vyzkoušejte Mioweb na 14 dní za 1 Kč! Objevte všechny výhody a funkce, které vám nabízí. Začněte tady.
Když chcete provozovat úspěšný blog, musíte si uvědomit, že i k příspěvkům se vážou určitá pravidla. Protože kvalita nevzniká jen tak. Je třeba se na ni zaměřit a jít jí naproti. Jak? Třeba tak, že uděláte vše pro to, abyste potenciál článku „nezazdili“ zbytečnými přešlapy. Ty nejčastější jsme pro vás shrnuli na následujících řádcích.
Trendy velí jasně – titulek blog postu musí být lákadlem, kterému se nedá odolat. A tak vymýšlíte, přepisujete a snažíte se dát dohromady sdělení, co doslova vybízí ke kliknutí. Jenže se úplně odpoutáte od reality a ozdobíte text nadpisem, který ani v nejmenším neodpovídá obsahu příspěvku. Přitom ale tyto metody patří maximálně tak na bulvární servery. Co získáte? Rozčarovaného čtenáře, který už se k vám nikdy nevrátí.
Donutíte se do psaní, ačkoli na něj vůbec nemáte náladu. Při ťukání do klávesnice jste myšlenkami někde jinde a to se promítne i do výsledku. A tím je „nemastný-neslaný“ článek, který se motá od ničeho k ničemu, je těžký na čtení a hlavně nudný. Neobsahuje žádné užitečné informace, nenabízí žádné zajímavé pohledy na problematiku. I heslo na Wikipedii vedle něj vypadá jako zábavné čtení na večírek. Pokud byste měli tvořit příspěvek, který vás aktuálně otravuje či nudí, raději to nechte na jindy. Někdy je lepší porušit termín než publikovat nezáživnou změť vět.
Ano, i při tvorbě firemního blogu sehrávají roli marketingového nástroje. Ne, není to jejich jediný účel. Jenže vy chcete každý prostor na internetu využít pro prodej a podle toho vypadá i vytvořený článek. Na každém druhém řádku odkazujete na svůj e-shop a na každém pátém připomínáte, že jste pro uživatele jediná správná volba. Po přečtení zbude leda „teleshoppingová pachuť“, které se chce každý pro příště raději vyhnout.
Opakování je matka moudrosti? Ne ale v blog postu. V tom je spíše za macechu, co nutí klečet v koutě, i když jste nic neprovedli. Příspěvek by měl začít v bodě A a končit v bodě Z. Jakmile se jeden odstavec věnuje „áčku“, další by měl řešit „béčko“ atd. Víme, že někdy je obtížné umět se správně vyjádřit, ale když už něco vysvětlíte, nikdo nečeká, že mu to naservírujete znovu o pár odstavců dál.
Není nic horšího, než když otevřete podstránku s článkem a vidíte „dlouhou nudli“. Chtělo by se vám to číst? Tak proč takhle trápíte své publikum? Absence podnadpisů, odrážek, seznamů a dalších zpřehledňujících prvků dokáže během pár vteřin dokonale vynulovat chuť na čtení. Každý si chce nejprve text jen tak prohlédnout. Jenže jeden dlouhý odstavec tohle nedovolí.
Usnadněte čtenářům orientaci v článku hned od začátku pomocí pěkné struktury a přehlednosti
„Já jsem specialista, všichni se musí klanět mým znalostem.” A proto se každý text pyšní kvantem odborných výrazů, pro laiky nesrozumitelných konstruktů a teorií. Třešničkou na dortu už jsou jen věty typu: „Tohle pochopí jen odborník.“ nebo „Tomuto jako laici neporozumíte.“ Tohle předáváte čtenáři, který k vám přišel pro radu? Sice jste v pozici toho, kdo danou problematiku ovládá, ale nesmíte zapomenout na to, že blogové články mají pomáhat. Povyšovat se nad publikem, to je jistá cesta do internetového zapomnění.
Někdo vám v komentářích vytkl pár nejasností, tak se rozhodnete, že mu to pořádně „natřete“. A jdete do diskuzní války. Vlákno se rozrůstá a stejně tak stoupá agresivita v argumentech. Tak na tohle rychle zapomeňte, to už by asi bylo lepší nežádoucí výtku vůči vám bez vysvětlení smazat. A nebo rovnou vypnout možnost komentovat, když nezvládáte kritiku. Ta je totiž neodmyslitelnou součástí blogového světa. Nepozastavujte se nad tím, jestli je opodstatněná, nebo ne, prostě ji přijímejte. Na prvním místě musí být vždy uctivost a pokora vůči publiku. Vždyť jsou to právě čtenáři, kdo váš blog dokážou posouvat dál.
Udělali jste si výlet na Karlštejn, a tak publikujete cestopis plný fotek s usměvavou rodinkou. Na tom by nebylo nic špatného, pokud by se nejednalo o blog specializovaný na nákladní pneumatiky. Co bude příště? Babiččin recept na kokosovou bábovku? Všechny články musí odpovídat potřebám vašich čtenářů, nesnažte se to porušovat.
A je to. Odklikli jste zveřejnění a blog se chlubí novým článkem. Za pár dní se podíváte, jak je na tom čtenost. A dál už pro něj „nehnete prstem“. Opravdu si myslíte, že se takhle dostanete do povědomí své cílové skupiny? V dnešní době nestačí jen chrlit jeden blog post za druhým. Musíte je potenciálním čtenářům donést „až pod nos“. Propagace jde ruku v ruce s publikováním.