Vyzkoušejte Mioweb na 14 dní za 1 Kč! Objevte všechny výhody a funkce, které vám nabízí. Začněte tady.
Každý návštěvník, který opustí stránky vašeho e-shopu, aniž by něco koupil, je promarněnou příležitostí, ať už přivádíte lidi do svého obchodu prostřednictvím SEO, placených reklam, sociálních sítí či jakýmkoli jiným způsobem. Sami víte, jak je v současném online prostředí náročné přivádět na váš web nové návštěvníky. Pokud je necháte odejít, aniž by u vás cokoli utratili, jsou čas a peníze vynaložené na jejich přivedení promarněny. Optimalizovat váš e-shop pro zvýšení konverzního poměru je přitom mnohem jednodušší a levnější, než přivádění stále většího množství návštěvníků. Zlepšení konverzního poměru přitom znamená masivní nárůst tržeb i zisku.
Konverzní poměr v elektronickém obchodě je procento návštěvníků webových stránek, kteří si ve vašem internetovém obchodě něco koupili nebo provedli jinou požadovanou akci. Typické konverze, které měří v e-shopech jsou:
Nebo jakýkoli klíčový ukazatel výkonnosti, který vaše společnost považuje za cenný. Konverzní poměr může ovlivnit každý aspekt uživatelského prostředí na vašem webu.
Optimalizace konverzního poměru (CRO) zlepšuje nákupní zkušenosti tak, aby se zvýšil konkrétní klíčový ukazatel výkonnosti – obvykle prodej. Optimalizaci konverzního poměru lze provádět na vstupních stránkách, stránkách kategorií, produktů nebo na jakémkoli jiném místě kontaktu se zákazníkem.
Používejte na produktových stránkách vysoce kvalitní obrázky a videa. Při nakupování online se produktu nemůžete dotknout ani si ho obléknout. Nejlepší, co můžete udělat, je zobrazit detailní obrázek nebo video, aby zákazník přesně věděl, co dostává a neměl pocit, že mu prodáváte zajíce v pytli. Použití vysoce kvalitních obrázků a videí na stránkách produktů může uživatelům pomoci lépe si představit produkty, o které mají zájem, a zvýšit míru konverze.
Ujistěte se, že produkt popisujete velmi podrobně, aby zákazníci přesně věděli, co si pořizují. Popis produktu by měl obsahovat veškeré technické parametry a důležité informace, které mohou zákazníka přesvědčit ke koupi. Vysoké procento e-shopů na své zákazníky v tomto ohledu zcela kašle. Popis produktu buď chybí nebo je krátký, často je opsán z jiného e-shopu nebo od výrobce, fotografie jsou malé, nezřetelné… Uvědomte si, že zákazník jen málokdy přesně ví, co vlastně chce. Důkladným, autentickým a informativním popisem můžete ke koupi přesvědčit i nerozhodnuté zákazníky, kteří by jinak odešli ke konkurenci. Nezapomeňte, že se výrobku nemohou dotknout a nejsou v obchodě, kde by se mohli zeptat prodavače. Nemluvě o tom, že poskytnutím správných informací pomůžete předejít vrácení zboží.
Vytvoření pocitu naléhavosti je klíčem k tomu, abyste někoho přiměli udělat poslední krok a nakoupit. Když mají lidé pocit, že se musí rozhodnout raději dříve než později, je pravděpodobnější, že se k nákupu odhodlají. Existuje mnoho inteligentních způsobů, jak toho dosáhnout, například nastavit časové limity pro dárky, nabídnout časově omezené slevy, zobrazit u produktů počet skladových zásob a podobně. Takzvaný FOMO (Fear of missing out, strach z promeškání příležitosti) efekt je velice silným motivátorem, který dokáže zvýšit váš konverzní poměr.
Pokud je pokladní proces vašeho obchodu příliš dlouhý, složitý nebo netradiční, můžete přijít o spoustu zákazníků právě ve chvíli, kdy jsou připraveni nakoupit. Nikdo se nechce prokousávat několika kroky procesu, kde je nutné vyplňovat spoustu věcí, zaškrtávat spoustu souhlasů v miniaturních políčkách a pokaždé čekat na načtení dalšího kroku. Většina lidí takový nákup vzdá a vám zůstane jen opuštěný košík a oči pro pláč. Pokud bude naopak proces nákupu rychlý a jednoduchý, konverzní poměr se dramaticky zvýší.
Anonymita internetového prostředí vede mnoho zákazníků k obavám, zdali je váš obchod bezpečný a důvěryhodný. Velice důležité je proto uvádět v e-shopu na snadno viditelném místě informace o provozovateli, včetně obchodního jména, IČO, adresy, kontaktních údajů, telefonního čísla, e-mailu a podobně. Zákazník chce vědět, od koho nakupuje a pokud nejsou tyto údaje v e-shopu snadno k nalezení, moc důvěry to nevzbuzuje.
Jak bylo zmíněno výše, nákup by měl být tak jednoduchý, jak jen to jde. Nenuťte proto zákazníka k registraci – tento krok jen prodlužuje nákupní proces a snižuje konverzní poměr. Spousta zákazníků je na nucení k registraci doslova alergická a je to pro ně důvod k opuštění webu. A to jistě nechcete. Jejich základní údaje, jako e-mail, telefon a adresu získáte při nákupu tak jako tak.
Podíl spotřebitelů, kteří nakupují online, se neustále zvyšuje. Společně s nárůstem počtu potenciálních zákazníků však také roste konkurence mezi stále větším počtem e-shopů. Zvyšování konverzního poměru by proto mělo být pro každého majitele elektronického obchodu prioritou číslo jedna, protože tak může poměrně jednoduchým způsobem získat ze stávající návštěvnosti mnohem větší tržby.
Článek připravila digitální agentura SEO Consult, která realizuje SEO, PPC reklamu, e-mailing, správu sociálních sítí, správu zbožových vyhledávačů a obsahový marketing.