Vyzkoušejte Mioweb na 14 dní za 1 Kč! Objevte všechny výhody a funkce, které vám nabízí. Začněte tady.

Online dodává mému podnikání stabilitu

Rozhovor, ve kterém umělkyně Zuzana Freyja hovoří o tom, jak se web a online svět staly důležitou součástí jejího podnikání, přestože na internetu původně vůbec podnikat nechtěla.

Co se v rozhovoru o projektu freyjaart.com  dozvíte:

  • jak se návrat k dětskému snu změnil v podnikání
  • co dělat, když vás okolnosti donutí přejít do onlinu
  • jak díky webu předávat radost násobně více zájemcům než v kurzech naživo
  • v čem vám pomůže zpětná vazba a reference účastníků vašich kurzů
  • o budování Facebookové skupiny, i když nejste fanoušky sociálních sítí
  • o možnostech sdílení výsledků umělecké tvorby online
  • jak vám pomůže delegování činností kolem webu
  • proč vám pomůže vedení v začátku projektu, když nemáte s onlinem zkušenosti

Zde je rozhovor ve formě videa a níže i textu:

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video


Hezký den z Miowebu. Vítám vás u dalšího vysílání, ve kterém představujeme naše úspěšné klienty a jejich webové projekty. Dnes mám to potěšení vám představit paní Zuzanu Freyju a její projekt na webu freyjaart.com. Umělkyni, která nejen sama tvoří, ale také pomáhá objevovat tvůrčí potenciál dalším zájemcům, které vede ve svých kurzech. Poprosím vás, jestli nám představíte, čím se živíte a jakou roli ve vašem podnikání hraje internet a vaše webové stránky?

Dobrý den, děkuji za pozvání. Je to pro mě velká čest, že jste si mě vybrali jako příklad. Jsem nováček v oblasti online podnikání i v práci s webem, tak mám radost, že se vám můj web líbí, i že se mi s webem daří tak, jak jsem ani nedoufala. Jsem umělec, maluji obrazy a tvořím další drobnosti. Co se týká výtvarné tvorby, mám i online kurzy, které jsou zaměřené na probuzení kreativity a svobodné výtvarné tvorby. Tomu se věnuje můj web, kde mám i hlubinnou imaginaci, kterou používám při svých kurzech a nabízím ji i prostřednictvím onlinu.

V jakém momentě vlastně do vašeho podnikání vstoupil web a propagace vašich kurzů a tvorby online. Bylo to hned na začátku nebo k tomu došlo postupným vývojem?

V minulosti jsem podnikala v úplně jiné oblasti, které jsem se přestala věnovat. Prodala jsem firemní podíl a začala hledat, co by mě v životě naplňovalo, nějakou smysluplnější cestu. Vydala jsem se putovat po Sahaře, kde jsem si uvědomila, že mým dětským snem bylo malovat. Teď už osm let maluji, ale tím, že jsem od šesti let nemalovala, tak jsem prostě neměla potřebné schopnosti a několik let jsem malovala obrazy a učila se nové věci. Před dvěma lety mě oslovili přátelé, jestli bych je nenaučila svoji techniku, protože se jim moje díla velmi líbila. A tak jsem začala tvořit i výtvarné kurzy, které byly velmi úspěšné a hodně mě bavily. Pak přišel lockdown a narazila jsem na trénink Pavla Říhy Milionová výzva a před ním na trénink Online podnikatel za 10 dní, do kterého jsem ze zvědavosti šla. Nikdy jsem nechtěla online podnikat, ale chodila jsem předtím na online kurzy různých světových malířů. Na různé kurzy malby jsem se přihlašovala celých těch osm let, takže jsem věděla, co všechno obnáší, ale nikdy jsem nechtěla tvořit kurz vlastní. Pak jsem si prošla kurzem Online podnikatel za deset dní a přemýšlela, co budu dělat s těmi kurzy, co se mi naživo rozběhly, ale nemohla jsem s nimi pokračovat. Tak mě napadlo spojit malování obrazů a učení, jak se otevřít kreativitě. Tím vznikly moje online kurzy, i když to nikdy nebyl můj sen a ani jsem neměla chuť podnikat online. Ale měla jsem sen živit se malováním. I proto, že mě od toho všichni odrazovali, tak jsem just chtěla se tím živit. A to si spolu dosedlo. Už si vlastně neumím představit, že bych v životě dělala něco jiného než malování. Jako někteří lidé, kteří to, co milují, dělají jako koníčka a k tomu mají něco dalšího, kde vydělávají peníze. To pro mě vůbec nepřicházelo v úvahu. Hledala jsem cesty, jak se živit tím, co miluji, a našla jsem to. Maluji obrazy na zakázku, i jen tak, které pak prodávám, dělám kurzy naživo i online a když se to spojí, tak se tím živím a jsem za to moc vděčná.

Jaké byly vaše začátky s webem, když říkáte, že jste podnikala naživo a pak se kvůli situaci kurzy nedaly pořádat. Jak dlouho vám trvalo převést kurzy do online prostředí a jaké byly začátky pro člověka, který internet do té doby pro podnikání až tak aktivně nevyužíval?

Předtím jsem měla obyčejný WordPressový web, který byl jen taková nástěnka, kde jsem měla mé obrazy, protože dělám vizuální umění a vizuál je hodně důležitý. Ale když jsem se tomu začala věnovat a chtěla dělat online kurzy, přišlo mi absolutně klíčové mít takové technické zázemí, které mě nebude každý den vytáčet tím, že něco nebude fungovat tak, jak potřebuji. Bylo pro mě úplně nepředstavitelné, že bych toto musela furt řešit. I proto jsem po diskuzi s lidmi, co se v tom vyznají, s lidmi z Milionové výzvy, s lidmi co online podnikají zvolila Mioweb, protože to je asi nejschůdnější cesta s nejmenší možnou technickou zátěží. A je to pravda, jsem absolutně nadšená. Cítím se po technické stránce plně podpořena. Nikdy jsem nezaznamenala nějaký problém, který by mě zdržoval nebo mi práci znechucoval. To mě dokáže hodně znechutit, když technika nefunguje. Tak jsem se s tím začala seznamovat. Ale web jsem si netvořila sama, ten mi tvořil kamarád a kamarádka zase design. Já jsem si navrhla koncept a teď mám jako pravou ruku Veroniku, která má web na starosti. Ale sama jsem se se vším seznamovala. Vím, jak Mioweb funguje. Vím, že nejsem odkázaná na čas nějakých programátorů a vím, že když je nejhůř můžu si vše zařídit a udělat sama. Bez vybudované technické základny jsem nechtěla začít, protože vím, že by se to potom těžko hasilo, když by vše bylo rozběhnuté. Koncept živého kurzu jsem měla a představila jsem si, jak by vše mohlo vypadat online a tak jsem pak kurz překlopila.

Dokázala byste odhadem říct, jak dlouho trvalo překlopit živý kurz, který vám fungoval, do online podoby? Byl to třeba měsíc nebo delší doba?

Jedna věc je koncept, který jsem tvořila asi týden, kdy jsem si vše představila, načrtla, jak to bude vypadat, jak bude dlouho trvat a co k tomu potřebuji. Ale tím, že učím malovat, není u mě tvorba kurzu o tom, že si sednu a za hodinu něco namluvím. Já musím namalovat všechny obrazy, na kterých v kurzu učím a to trvá velmi dlouho. Takže třeba na hodinu kurzu musím strávit 10 až 20 hodin malováním a pak vše sestříhat, aby to člověka nenudilo. Protože dívat se čtyři hodiny, jak dělám to samé by asi lidi nebavilo. Takže časově to bylo náročné, ale ne proto, že by to bylo složité, ale proto, že proces malby prostě vyžaduje svůj čas.

Jak dlouho kurz trvá pro klienty a co se v něm naučí?

Už mám kurzy dva. Jeden je úplně základní kurz na probuzení kreativity, kde jsem chtěla lidi naučit proces, jakým maluji. Před osmi lety jsem byla úplně zablokovaný umělec, v šesti letech mě vyhodili z výtvarné školy a řekli mi, že neumím malovat a 35 let jsem nemalovala. A chtěla jsem ostatním lidem ukázat, co mě samotné pomohlo, proces, který mi pomohl kreativitu otevřít.

Takže v prvním kurzu lidem pomáhám lidem probudit kreativitu, kdy pracuji i s hlubinnou imaginací. Na začátku si pozveme takového vnitřního průvodce, který má nejčastěji podobu zvířete, a pomůže nám uvolnit některé bloky. Já učím svobodné tvorbě, takže v kurzu je nejdůležitější, že si lidé začnou dávat sami sobě povolení malovat a zkoušet to. Malovat umí každý, ale problém je v tom, že nám v dětství xkrát řekli, že tohle je špatně, takhle nevypadá pes, takhle to nemůžeš malovat atd. Mnoha lidem se stalo, že jim učitelka před celou třídou řekla, jak to mají namalované špatně a všichni se jim smáli…Spousta lidí kreslí nádherně, ale nedělá to, protože jim v minulosti tuto schopnost něco zničilo a celý kurz je vlastně o tom, začít znova. A já jim ukazuji techniku vrstvení, kdy vlastně ten obraz vzniká sám, kdy se člověk naladí sám na sebe a svou tvorbu, takže je to takový intuitivní proces. Kurz trvá 4×4 hodiny, plus k němu byly živá vysílání a možnost konzultací. Klíčové v tomto kurzu, a vlastně i v tom druhém, je Facebooková skupina, kde se lidé podporují navzájem. Vidí svůj progres a svoje úspěchy a neúspěchy a to samé u druhých. To byla obrovská část úspěchu kurzu. Tyto silné skupiny, kde se účastnice (většinou ženy) už za ten rok poznají, i když se navzájem naživo neviděly a takhle se podporují. Ten první kurz jsem měla nejdřív jen ve Facebookové skupině a pak, když jsem se Mioweb naučila ovládat, jsem ho překlopila do členské sekce.

Jaké byly začátky po zveřejnění kurzu? Jak se vám dařilo získávat klienty a byli to lidé, kteří vás už znali nebo lidé, kteří na web přišli prvně?

To, že se lidem mé obrazy líbí, jsem zjistila asi před šesti lety, když jsem je začala dávat Facebook. Překvapila mě zpětná vazba, jak moc se jim líbily. Na Facebooku mě sleduje hodně lidí jen proto, že se jim moje obrazy líbí. Tak jsem vytvořila skupinu „Oáza pro kreativnú dušu“ pro lidi, co mají rádi kreativitu, chtějí otevřít kreativitu, uzdravit kreativitu nebo se věnovat tvorbě (nejen malířské). A všem lidem, co mě sledují, jsem potom dala vědět, že připravuji kurz a začali se mi hlásit na takový waiting list. A když jsem kurz zveřejnila, přišla obrovská vlna nákupů, kdy jsem za čtyři dny prodala sto kurzů. A pak během prvních pár týdnů kolem tří set. Potom jsme měla Facebook reklamu, která taky měla vliv.

Lidé za mnou chodí do skupiny a odebírají novinky na webu. Dělám i malovaní naživo, které zdarma vysílám v mojí Facebook skupině nebo na Facebook stránce. To je velmi úspěšné a měla jsem na něm naživo i pět set lidí. I z nich se pak stávají moji klienti. Hlavní příčinu úspěchu vidím v tom, že můj produkt je hodně jedinečný. Ve většině jiných malířských skupin se učí techniky třeba letní krajiny nebo slunečnice a všichni pak mají obrazy podobné. Já učím spontánní malbu, kde si každý může malovat, co chce. Ale paradoxní je, že jsou někteří, kteří potřebovali jen to povolení, že můžou a otevřel se jim obrovský talent. A moje strategie funguje stále takto.

Když to shrnu, tak zaujmete potenciální klienty hlavně na Facebooku tím, že ukazujete svoji tvorbu nebo vysílání, kde vidí, jak by i oni mohli tvořit. Poté přijdou k vám na web, kde začnou odebírat novinky a dál vás sledovat a pak, když vypíšete kurz, je zájem velký, protože lidé už vás nějakou dobu sledují a vidí i výsledky, které mají vaši dřívější klienti.

Ještě mám Instagram, kde nemám moc sledovatelů, protože se mu zatím tolik nevěnuji, ale plánuji ho rozvíjet. A ještě jedna věc, která je pro mě takový krásný dar. Nejprve jsem zveřejňovala jen svoje obrazy, ale když jsem mohla začít zveřejňovat obrazy mých účastníků, dostalo vše nový rozměr. Zjistila jsem, že většina lidí se chce svým dílem pochválit a sdílejí je na Facebooku nebo na Instagramu a dávají mi tím vlastně referenci a přivádí další lidi, se kterými já pak už komunikuji a věnuji se jim. A když se přihlásí i na odběr novinek, čas od času jim připomenu, co je nové a co si mohou koupit.

Díval jsem se, že díla účastníků zveřejňujete i na webu, kde máte galerii a přišlo mi hodně zajímavé vidět, co člověk, který není profesionál, dokáže v kurzu namalovat. Divákům doporučuji se na to podívat. Pak jsem se díval, že máte na webu eshop, kde prodáváte svoji tvorbu a pak na webu nabízíte online kurzy. Na začátku jste říkala, že podnikáte naživo, malujete na zakázku a pořádáte živé kurzy. Jakou roli dnes hraje ve vašem podnikání online prodej? Podařilo se vám díky webu zajistit stejný počet klientů, jako jste měla naživo?

Online to už určitě předčil, protože tam je hodně nových možností. Online kurzy jsou teď dost velkou nebo dokonce větší částí. Ale zas jsem se tomu dost intenzivně věnovala a těm ostatním oblastem jsem se tolik věnovat nemohla. Ale viditelnost online mi velmi pomohla naplnit i živé kurzy, které jsem vypsala. Už mám všechny termíny vyprodané. To, že dávám věci na web a na Facebook podporuje i mé aktivity naživo.

Jaké máte s webem plány do budoucna? Když vám tak pěkně funguje, budete se víc soustředit na online nebo naopak využijete čas, který vám přináší a budete se věnovat živé tvorbě?

Určitě s onlinem plánuji pracovat jako s jednou nohou mého podnikání. Mám hodně nápadů a plánů na další kurzy a už se s klientkami bavíme o tom, co by je mohlo zajímat a bavit a co by v kurzech chtěly. Takže určitě budu pokračovat a web rozvíjet a přitom se věnovat i všemu ostatnímu. Mě totiž hrozně bolí oči, když se dlouho dívám do počítače, tak hledám efektivní cesty, abych nemusela koukat dlouho. A radši mám aktivity naživo. Na druhou stranu jsem ráda za to, kolik lidí jsem mohla těmi kurzy oslovit, protože vidím, že mé kurzy rozdávají lidem radost. Tak to chci dělat dál, aby tu radost nemělo jen těch 20, co přijde na živý kurz, ale i dalších 200, 300, 500 lidí.

Po dvou třech hodinách mi oči poví dost a už nemůžu pokračovat. Takže i toto mě směřuje k tomu rozdělit si podnikání na více částí mezi online a živé aktivity. Malování je pro mě klíčové. A říkám si, že dokud budu malovat dobře a pěkně, tak to lidi osloví a půjde to.

Říkala jste, že vám teď z velké části se správou webu pomáhá kolegyně. Jak funguje komunikace a daří se vám delegovat vše, co potřebujete?

Ze začátku jsem jí musela vysvětlit, jak to chci, jak to myslím, jaká je moje strategie a můj způsob komunikace. Známe se asi rok a intenzivně spolupracujeme asi tři čtvrtě roku, takže už vše poznala. A tím, že webu rozumí lépe než já, teď vede ona mě. Já už jen říkám, když je něco potřeba změnit esteticky nebo strategicky, ale po technické stránce dává na všechno pozor ona a spíš už mě teď upozorňuje upozorňuje, co bychom mohli udělat. Třeba členské sekce nebo galerii tvořila celé ona. Absolutně ji důvěřuji a dokonce i hodně textů píše slovensky ona, i když je Češka a já jen pak jen upravuji. Je šikovná a inteligentní a ten web má ráda, což je důležité. Má zkušenosti i s jinými weby, protože dělá na různých platformách a říká: „zlatý Mioweb“. Oceňuji i Miowebácký způsob, jak vše funguje, protože mám i krásné zpětné vazby na design a strukturu webu.

Zeptám se na poslední věc. Co byste doporučila lidem, kteří jsou v podobné situaci, jako jste byla vy? Mají nějaké know-how nebo něco umí a zatím to provozují naživo. Jak by měli postupovat, aby mohli začít využívat pro podporu svého podnikání i web? Byly na vaší cestě nějaké chyby, kterým byste se byla ráda vyhnula?

Vím, že loňský rok byl přelomový v tom, co se týká online podnikání v Čechách i na Slovensku. V zahraničí je to běžné, ale u nás tolik ne. Třeba 99% žen, co si koupily můj kurz, si nikdy předtím žádný kurz nekoupily. Ale za ten rok se to hodně posunulo a už je to běžné, takže myslím, že online je dobrá věc pro stabilitu podnikání.

Já jsem dost velký perfekcionista, takže pro mě bylo důležité, aby vše technicky fungovalo. Takže každému doporučím vybrat si dodavatele, který mu umožní vytvořit funkční systém, aby se nemusel technikou každou chvíli znepokojovat. Pro mě je toto z pohledu, co nabízí Mioweb s FAPI a SmartEmailingem ucelený balík, který sice není úplně levný, ale když vezmu, že mi umí vygenerovat třeba 100x nebo 200x víc, než jsou měsíční náklady, tak se vyplatí do něj zainvestovat. Klíčová pro mě byla i Miliónová výzva, protože tam mě strategicky vedli a nemusela jsem sama hledat a zkoušet, co funguje a co ne. Myslím, že když člověk začíná a nemá s onlinem zkušenosti, je dobré si najít někoho, kdo mu poradí, protože tam platí jiné principy než naživo. Hodně jsem třeba zvažovala, zda založit Facebook skupinu, protože v žádných nejsem a nemám to moc ráda, ale teď jsem z ní nadšená, protože si to dělám svým způsobem, aby mi to vyhovovalo.

Moc děkuji za rozhovor i doporučení pro začínající a na závěr vás poprosím, abyste posluchačům řekla, kde se s vámi můžou potkat. Na jakých platformách působíte a kde se může podívat na vaši tvorbu?

Web mám www.freyjaart.com, Zuzana Freya Art mám Instagram i Facebook, kde se můžete podívat a moje obrazy a přidat se i do skupiny nebo se na cokoli zeptat.

Web freyjaart.com/
Instagram – Freyja Art
Facebook – Zuzana Freyja

Děkuji a doporučuji divákům a posluchačům, aby se určitě podívali, co se dá vytvořit a jak použít jednotlivé sociální sítě pro prezentaci své činnosti. Děkuji vám za rozhovor a přeju, ať se daří.

Děkuji za pozvání a i vám ať se daří.

Starám se o to, aby měli klienti Miowebu vše potřebné k úspěšnému používání naší aplikace a jejich webové projekty rostly k radosti všech.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů.