Vyzkoušejte Mioweb na 14 dní za 1 Kč! Objevte všechny výhody a funkce, které vám nabízí. Začněte tady.
Stránku „O nás“ najdeme téměř na každém webu napříč odvětvími. Vypadá to jako povinnost ji na webu mít. Je ale stránka „O nás“ opravdu nezbytná? A když ji na webu máte, k čemu by měla sloužit a co na ní napsat?
Se stránkou „O nás“ je to jako s každou jinou stránkou. Na web se určitě nedává automaticky nebo z povinnosti. Součástí webu by měla být pouze v případě, že pomáhá přivést návštěvníka k cíli, pro který je web vytvořený. A s tímto předpokladem je pak potřeba přistupovat i k jejímu obsahu.
Proč ale vlastně návštěvníci webu chodí na stránku „O nás“? Z různých důvodů. Obecně se dá říci, že ji navštíví hlavně ti, které jste něčím zaujali na jiných stránkách webu a chtějí vás poznat blíže, aby se mohli lépe rozhodnout o případném využití vašeho produktu nebo služby.
Hlavním cílem stránky „O nás“ je prohloubení důvěry návštěvníka webu ve vás nebo váš produkt. Důležité je opravdu slovo „prohloubení“, jelikož důvěru budujete na každé stránce vašeho webu a bez počáteční důvěry se návštěvníci na stránku „O nás“ nejspíš ani neprokliknou.
Stránka „O nás“ pomáhá návštěvníkovi webu ujasnit si, zda:
Tím se dostáváme k důležitému bodu. Ačkoli by to název mohl napovídat, stránka „O nás“ by primárně neměla být o vás. Stejně jako každá jiná stránka webu, by měla být i stránka „O nás“ o vašich klientech – vycházet z toho, co se jim honí hlavou. Její návštěva by pro ně měla být přínosná s ohledem na situaci, kterou na váš web přišli vyřešit. A řekněme si to narovinu, na váš web nejspíš nepřišli s cílem zjistit strohá historická fakta o vaší firmě, strukturu managementu nebo se seznámit s výčtem vašich ocenění a certifikátů.
Stránka „O nás“ je určitě vhodná pro většinu osobních i firemních webů už jen proto, že ji uživatelé internetu tak nějak očekávají. Pomáhá jim v tom, že si za produktem nebo službou dokáží představit konkrétního člověka nebo skupinu lidí s určitým společným postojem a mít spíše pocit, že nakupují od lidí a ne od bezejmenné korporace.
Stránka „O nás“ není nutná pro weby, u kterých nepředpokládáte, že by pro rozhodování návštěvníka bylo důležité, kdo za produktem nebo službou stojí – např. stránky věnující se jednomu produktu z portfolia. Stejně tak pro weby, kde vše, co stránka „O nás“ nabízí, řeknete už na jiných stránkách – např. stránka kurzu, kde o motivaci kurz vytvořit a jeho přínosech mluví přímo jeho autor.
Vyloženě nevhodná je pak stránka „O nás“ pro stránky, které vedou návštěvníka k jedné konkrétní akci a nechtějí ho rozptylovat něčím dalším – landing page, stránky funnelu, kampaňové stránky, prodejní stránky…
Návštěvník stránky „O nás“ by se měl dozvědět za čím si stojíte/čemu věříte (proč vznikl váš produkt) a co děláte pro to, aby se to uskutečnilo (co váš produkt konkrétně pomáhá řešit a komu).
Podrobněji si to můžeme rozvést takto.
Ideální forma stránky „O nás“ je příběh, protože se plynule čte, je zapamatovatelný a čtenář se v něm může najít a ztotožnit se s vámi. Jenže je také nejtěžší na napsání. Musí být totiž krátký a zároveň obsáhnout vše, co potřebujete. Držet se struktury a náležitostí příběhu a zároveň nesmí nic, co do něj potřebujete vměstnat působit jako uměle vložené.
Proto vůbec nevadí, když stránku „O nás“ vytvoříte třeba v odstavcích, které na sebe obsahem přímo nenavazují.
Podívejte se, jak jsme se s tímto úkolem popasovali my v Miowebu a všimněte si, jak jsme zahrnuli body výše.
A přidám i tři příklady toho, jak se stránkou „O nás“ pracují tři velké firmy působící v ČR, které určitě budete znát. Vybral jsem je záměrně, protože v jejich případě je vytvoření stránky „O nás“ velmi složitý úkol. Jsou to totiž e-shopy s obrovským záběrem i počtem zaměstnanců. Musí dostat na stránku o společnosti mnoho různých informací. Mají známý brand, který podporují napříč marketingovými kanály a předpokládám tak, že v jejich komunikaci směrem ke klientovi nehraje stránka „O nás“ roli.
Alza – stránku „O nás“ využívá jako rozcestník, ze kterého se můžete dostat na stránku s jejich misí, která je velmi dobře zpracovaná a relevantní pro koncového zákazníka. Je určitě možné ji využít jako inspiraci.
MALL – stránku „O nás“ využívá také jako rozcestník, ale pro koncového uživatele je stránka hodně strohá a nikam dál ho nesměřuje – dostanete info o možnostech nákupu. Strohost jako taková nemusí být úplně na škodu, ale všimněte si, jak působí v kombinaci s vynecháním mise a toho, že mluví spíše o sobě než o tom, jak koncovému zákazníku pomáhají.
BAUMAX – stránka „O firmě“ se snaží plnit to, aby potenciálnímu klientovi představila sortiment pro různé příležitosti, ale jinak může sloužit jako ukázkový příklad nadměrného použití marketingových klišé. Podobným směrem se nedoporučuji vydávat.
Na závěr doplním, že i při tvorbě stránky „O nás“ je dobré řídit se obecnými radami, které platí i pro jiné stránky webu. Zejména:
Přeji ať vám stránka „O nás“ dobře slouží, pokud ji na svůj web zařadíte.