Vyzkoušejte Mioweb na 14 dní za 1 Kč! Objevte všechny výhody a funkce, které vám nabízí. Začněte tady.
Nejspíš už hodněkrát jste si přečetli, že při optimalizaci webu pro vyhledávače nesmíte zapomínat na zpětné odkazy. To může znít jako hodně složitá věc, zvláště pokud s ničím takovým nemáte ani tu nejmenší zkušenost. V dnešním článku se ale dozvíte, že zas taková věda to být nemusí. A můžete to dokonce zvládnout sami.
Budování zpětných odkazů (neboli linkbuilding) prošlo, stejně jako celé SEO, za poslední léta velkou změnou. Dávno pryč jsou doby, kdy se odkazy tvořily ve velkém, a důležitější bylo, kolik odkazů na váš web vede, než to, jakou mají kvalitu a relevanci. Dnes je to přesně naopak a linkbuilding je především o navazování partnerství mezi weby. A o tom, aby každá zúčastněná strana získala tímto partnerstvím nějakou přidanou hodnotu.
O tvorbě odkazů byste měli přemýšlet nejen v kontextu vylepšení vašich pozic ve vyhledávání. Je to totiž i o tom mít odkaz na místech, kde se pohybuje vaše cílová skupina a kde se řeší relevantní téma. Takové uvažování vám může celou práci dost ulehčit.
Možná vás to překvapí, ale vytváření odkazů může být vcelku snadné. Ovšem jako u všech marketingových disciplín, i u linkbuildingu platí, že se neobejdete bez analýzy současné situace vašeho webu. Ta vám mimo jiné ukáže příležitosti pro zpětné odkazy, které už dávno máte – vysoce pravděpodobně totiž disponujete něčím, co můžete k tvorbě odkazů využít, jenom vás to zatím nenapadlo.
Tuhle analýzu si nutně nepředstavujte jako dlouhý dokument o desítkách stran. Nejdřív začněte u sebe a svého vlastního projektu a sepište si v bodech odpovědi na následující otázky:
Možná jen na základě těchto bodů přijdete na příležitosti a místa na internetu, kde se o vás nebo vašem oboru mluví, ale vy tam zatím nejste. Nebo tam jste, ale bez odkazu na web. Dále se zamyslete nad ostatními marketingovými kanály, které používáte. Je totiž možné, že je mezi nimi nějaký, co skrývá příležitosti pro nové odkazy. Typickým příkladem může být PR (tedy vaše vystupování v médiích), ze kterého můžete vytěžit nejen zmínky o vaší značce, ale i odkazy.
Linkbuilding není disciplína, která stojí zcela samostatně od ostatních marketingových aktivit. Naopak je více než žádaná spolupráce např. s PR, sociálními sítěmi či e-mailingem.
Dalším krokem by pak měla být analýza konkurence. Zjistěte si, kdo je vaše konkurence v SEO, tedy kdo se nejčastěji objevuje na předních místech ve vyhledávání na pro vás důležitá klíčová slova. Nejlepší je stanovit si 3-5 takových konkurentů a těm se podívat na zoubek. Konkurence vám napoví mnohé o trhu a o příležitostech pro zpětné odkazy, které se ve vašem oboru objevují.
Když se pečlivě proberete odkazovými profily (tedy souborem odkazujících domén a odkazujících URL) konkurence, můžete se krásně inspirovat v tom, jakou cestu v linkbuildingu zvolit. Tato inspirace bývá ze začátku opravdu důležitá a může vám pomoci pohnout se z místa. A samozřejmě také získáte cenný seznam webů, ze kterých s největší pravděpodobností můžete získat odkaz, stejně jako váš konkurent.
Tady už budete muset využít některý z nástrojů, jako jsou:
Tyto nástroje jsou sice placené, ale každý z nich vám po určitou dobu dovolí vyzkoušet si zdarma jeho funkce. Odkazové profily konkurentů si můžete vyexportovat do Excelu a dále s nimi pracovat tam. Odkazy (resp. odkazující domény nebo odkazující URL) každého konkurenta si můžete seřadit podle různých hodnocení (ranků), které jsou součástí exportu z nástroje. Tak poměrně snadno rozlišíte kvalitní a nekvalitní odkazující weby.
Potom si rozkvalifikujte typy odkazujících webů. To budete muset udělat buď ručně nebo pomocí nějakého nástroje (např. Marketing Miner). Mezi nejčastější typy webů, na které v odkazových profilech narazíte, patří:
Při této činnosti pamatujte na to, že konkurent tu může být už řadu let, a možná se dříve věnoval onomu “starému” způsobu linkbuildingu, a tak v jeho profilu možná najdete spoustu nesmyslných odkazů (např. patičky, nefungující katalogy). Z toho vyplývá, že není třeba se chytat úplně všeho, co mají vaši konkurenti.
Díky analýze konkurence ale získáte praktický vhled do toho, jaké weby v daném tématu nebo segmentu existují, a na jaké z nich se začít soustředit při budování zpětných odkazů. To většinou na začátku úplně stačí a bývá to skvělým odrazovým můstkem pro dlouhodobější odkazové strategie.
Souhlasím, že linkbuilding je pro zvyšování návštěvnosti nezbytný. Bouhžel je to také velice otravná disciplína, kterou je potřeba dělat pořád.
Ono je hlavně potřeba u linkbuildingu přemýšlet. Především ne jako linkbuilder, ale jako člověk, pro kterého to děláme. Katalogy už pár let nemají smysl, spíš je to o komunikaci a navazování vztahů.
Jaký nástroj nejčastěji používáte na linkbuilding? Vyplatí se platit třeba nějaký software jako SEO SPYGLAS?
Nejčastěji je nejlépe používat vlastní mozek a vlastnoručně vytvořený utříbený seznam odkazových možností. Jinak není pravda, že katalogy nedávají smysl, jeden případ za všechny, získali jsme pro klienta odkaz z úzce profilového a odborného katalogu a tento odkaz přináší měsíčně přes 30 návštěv a z toho 2-3 vyplnění kontaktního formuláře.
Děkuji za podnětný článek. Právě přemýšlím, jak na svém linkbuildingu zapracovat. Zkoušela jsem to přes různá diskuzní fóra, nutno však podotknout, že často nedovolují žádnou sebepropagaci a příspěvky mažou (ač jsem se snažila je naplnit i hodnotným komentářem). Nejlepší je asi vzájemná výměna zpětných odkazů.
Pekné zhrnutie a veľmi podnetné! :) Teším sa na ďalšie články!