Vyzkoušejte Mioweb na 14 dní za 1 Kč! Objevte všechny výhody a funkce, které vám nabízí. Začněte tady.
Uživatel, který přijde na váš web či e-shop, může v různých fázích své návštěvy potřebovat vaši pomoc. V běžném kamenném obchodě by se obrátil na opodál postávajícího prodavače. Na internetu má v takové situaci zpravidla dvě možnosti – buď vám zavolá, nebo napíše e-mail.
První varianta ho bude stát peníze, druhá zase čas. A obě zvyšují riziko, že nakonec odejde pryč nebo ho při čekání na odpověď uloví vaše konkurence. Proto se vám na webu určitě vyplatí být návštěvníkovi „po ruce“ na online chatu. V dnešním článku se na toto stále populárnější řešení podíváme zblízka.
V odbornější terminologii představuje online chat komunikační kanál, který ve formě aplikace dovoluje reagovat v co nejkratším čase na uživatelův dotaz. Případně umožňuje nabízet pomoc nebo radu. Pro provozovatele webu má chat hodnotu zdokonalené péče o zákazníka. „Něco navíc“, co zvyšuje zákaznický komfort a zážitek. A v neposlední řadě se jedná i o pomocníka, který elegantně a nenápadně postrkuje směrem ke konverzi.
S okénkem online chatu na webu se návštěvník seznámí zpravidla po pár vteřinách prohlížení daných stránek. Vyskočí na něj v pravém dolním rohu s přednastavenou hláškou, která nabádá k odstartování konverzace, ujišťuje, že v případě potřeby je někdo k dispozici nebo informuje o probíhající akci.
Jestliže se rozhodnete využít benefitů, které online chat nabízí pro růst vašeho podnikání, nemusíte se obávat nákladů na implementaci do webu. Obvykle tyto služby fungují jako widgety – miniaplikace bez nutnosti instalace. V jejich primárním rozhraní si nadefinujete požadované vlastnosti, poté vygenerujete kód a ten vložíte do zdrojového kódu svých internetových stránek.
Při výběru vždy vycházejte z toho, co od chatu potřebujete a očekáváte, a to i s výhledem do budoucna. Pokud rozjíždíte e-shop s předpokladem velkého rozvoje do několika měsíců, má smysl poohlížet se rovnou po pokročilejším řešení.
Na druhé straně ani verze zdarma samozřejmě „nejsou k zahození“, počítejte ale s tím, že se hodí spíše pro weby s menší návštěvností a méně vytíženou zákaznickou podporou. A teď už se vrhneme na konkrétní tipy, podle kterých se v nabídce online chatů snadněji zorientujete. Co byste tedy kromě ceny měli brát v potaz?
Programů pro provoz live chatů existuje poměrně hodně, takže máte z čeho vybírat. Můžete se inspirovat u konkurence nebo předních hráčů v e-commerce. Na „živou podporu v reálném čase“ narazíte u O2, České pojišťovny, služby Dáme jídlo, e-shopu Zoot a dalších větších i menších společností a projektů.
Přehled 8 vybraných aplikací
Abychom vám ukázali, co nástroje pro online chat umí, zvolili jsme z našeho seznamu tři konkrétní, které si přiblížíme a srovnáme. Lime Talk a SmartSupp jsou české aplikace, Zopim zahraniční.
Lime Talk
Ukázka online chatu Lime Talk, www.limetalk.cz
Zopim
Ukázka online chatu Zopim, www.zopim.com
SmartSupp
Ukázka českého online chatu Smartsupp, www.smartsupp.com
Používání online chatu podrobují UX odborníci a nejrůznější specialisté na webovou analytiku testům, jejichž výsledky si zde můžeme shrnout do několika čísel. Uživatelé, co kontaktovali podporu přímo na webu, tak dle některých zdrojů:
Vyzkoušejte online chat i na vašem webu a dejte nám vědět, se kterým nástrojem jste spokojení a proč!