Vyzkoušejte Mioweb na 14 dní za 1 Kč! Objevte všechny výhody a funkce, které vám nabízí. Začněte tady.
Osobní web je vizitkou vás a vaší práce. Ať už jste realitní makléř, finanční poradce, kouč, terapeut nebo advokát, váš byznys stavíte především na důvěře druhých ve vás. Říká se, že první dojem je jen jeden. Jestliže se s potenciálním klientem setkáte na osobní schůzce, máte vytvoření prvního dojmu pod kontrolou. Pokud ale od webu chcete, aby vám generoval (potenciální) klienty, pak úlohu prvního dojmu přebírá právě váš web. A kvalitní osobní fotografie tu mají největší slovo. Inspirujte se tipy od profesionálů.
Řada podnikatelů osobní fotografie na svém webu podceňuje. Mají za to, že fotka z dovolené nebo selfie z mobilu bohatě postačí. To ale není pravda. Vždyť i zboží vás musí v první řadě zaujmout obalem. Jak tedy na to, aby vaše osobní fotky na webu vzbudily důvěru? Bez ohledu na to, jestli si je necháte zhotovit od profesionálního fotografa, nebo si je pořídíte sami, měly by splňovat několik základních kritérií.
Než zmáčknete spoušť fotoaparátu, definujte si vaši představu, jak by fotka měla vypadat, co by měla splňovat a koho by měla oslovit. To vám určí směr, kterým se vydat. Jste právník nebo makléř? Lidi budou očekávat někoho seriózního, když ne rovnou v obleku, pak aspoň v košili či saku a v nějakém byznys prostředí.
Naopak pokud jste fitness trenér, v obleku by vás asi nikdo nečekal, takže zvolíte prostředí fitka a tomu odpovídající sportovní oblečení. Radíte na svých webových stránkách maminkám v šestinedělí? Fotka s miminkem v domácím prostředí je asi to, po čem byste intuitivně sáhli. Máte výrobní firmu či eshop? Místo fotek lidí z fotobank s americkými úsměvy se pokuste o autentické záběry vašeho týmu v pracovním prostředí a s vašimi produkty (výrobní linka, sklad apod.) V tomto případě jsou “americké” úsměvy povoleny.
Přestože mnoho fotografů rádo fotí portréty na výšku, na web je vzhledem k rozlišení monitoru vždy vhodnější fotka orientovaná na šířku.
Na fotografii na webu byste se měli dívat pouze dvěma směry. Pohledem z očí do očí (tedy do objektivu) a pohledem směrem do strany – tedy fotka z profilu. První z nich budí důvěru, druhý umožňuje připoutat pozornost do prostoru, kam pohled směřuje. Tento prostor totiž můžete využít pro umístění důležitých informací na web nebo tlačítko s výzvou k akci. Ukázalo se totiž, že takto umístěný text zvyšuje procento proklikovosti.
Ať už se fotíte venku, nebo v interiéru, neměli byste si vybírat složité prostředí s mnoha prvky. Ty ruší a odvádějí pozornost. Ideální je tak jednobarevná plachta, zeď s jednoduchou strukturou, prosklená budova, park nebo kancelář. Důležité také je, aby pozadí bylo vždy rozmazané. Jednak vynikne vaše osoba, druhak můžete prostor využít pro další prvky webu, jako jsou texty nebo tlačítka. Většina profesionálů má dnes pocit, že se musí fotit v ateliéru. Pokud zvolíte exteriér, krom toho, že budete mít pěkné přirozené světlo, tak se většinou i odlišíte.
Dnešním trendem je uvolněnost. A to nejen postojem a pohledem, ale i výběrem oblečení. Zvažte, zda oblek s kravatou nehodit za hlavu, i obchodníci a manažeři si mohou dovolit uvolněný styl. Nejen že vystoupíte z davu, ale hlavně ukážete, že jste taky jen člověk. A to je sympatické.
Ne vždy vám fotograf poradí, jak se před fotoaparát postavit. Vyhledejte si proto předem na internetu fotky, které se vám líbí, a napodobte je. Pozor na ruce na obličeji a na krku a na předměty dotýkající se tváře. Pokud se dotýkáme obličeje, je to známka nervozity, kterou do světa určitě vysílat nechceme. Jsou-li v záběru ruce, měly by být vidět dlaně a palce. To je znamením sebejistoty. Založené ruce působí arogantně, tímto postojem se uzavíráte před světem a budujete umělou bariéru. Příliš rozkročené nohy říkají, že si nejste jistí. Lepší je opřít se uvolněně o zeď a dát třeba i nohu přes nohu, což sděluje, že si na nic nehrajete. Uvolněnost podpoříte také mírně nakloněnou hlavou do strany.
Pokud chcete přes web opravdu budovat důvěru zákazníka a propagovat sami sebe, jedinou správnou cestou je vaše osobní fotografie. Platí tu, že lepší žádná fotka, než cizí. Na druhé straně pokud potřebujete jen podkresové, ilustrační fotky na web, fotobanky bývají dobrou volbou.
Co říci závěrem? Existují dva typy potenciálních zákazníků, kteří váš web navštíví. Ti racionální, které více osloví kvalita textů a informací, a ti emocionální, kteří se rozhodnou právě podle toho, jak jste sympatičtí, jaké máte na webu barvy, jak pracujete s emocemi v textech apod. Vaše osobní fotografie mluví za vás, tak jim věnujte pozornost. Pokud si nebudete vědět rady, napište nám.
Tento článek vznikl ve spolupráci s profesionálním fotografem a marketérem fotografů Josefem Cvrčkem, děkujeme!